OnlineMarketers

SEO Analyse til SEO og SEM

Det vigtigste skridt i en effektiv SEO optimering er, at finde de nye, potentielle og ikke mindst rigtige søgeord. Forskellen mellem en middelmådig og effektiv SEO plan, er ikke kun erfaringen, men også tiden der bruges. En god SEO analyse giver os det vigtige overblik over konkurrencen, samtidig med det hjælper til, at besvare vores målgruppe spørgsmål bedst muligt.

*I guiden tager vi udgangspunkt i SEO analyse fra SEMRUSH til, at finde nye og analysere vores konkurrenter og søgeord. Fremgangsmetoden er den samme for alle andre SEO værktøjer.

En af nok de største fordele ved en SEO analyse, er de talrige værdifulde informationer vi kan finde. Alle disse informationer, hjælper os til en bedre forståelse for vores målgruppe, og ikke mindst hvordan de benytter søgemaskinerne. Nedenunder finder du nogle eksempler på, nogle vigtige spørgsmål vi kan besvare:

  • Hvad søger folk efter?
  • Hvor mange søger efter det?
  • Hvilket indhold søger de efter?
  • Hvad koster de gennemsnitlige klikpriser på annoncer?
  • Hvor stor er konkurrencen
  • Hvad er sandsynligheden for at opnå en god placering
  • Nye muligheder til bedre rangeringer eller annonceringer

Når vi ved hvad vores målgruppe søger efter, og hvordan de søger efter det. kan vi bruge de værdifulde informationer til, at forstå hvilket indhold vi bør fokusere på, og hvordan det bedst udformes.

*Igennem dette kapitel lærer du de forskellige teknikker, brugen af de forskellige værktøjer og de grundlæggende strategier, der gør dig i stand til, at foretage en effektiv SEO analyse.

Værktøjer til SEO analyse

Hvis du ønsker at blive en ægte SEO ekspert, er det rigtige SEO analyse værktøj er alfa omega, når det kommer til, at skulle vælge og analysere nye søgeord. Nedeunder har vi lavet en kort liste over de bedste og mest anerkendte SEO værktøjer til SEO analyse. Vi anbefaler at gøre brug af flest mulige af de store SEO værktøjer til, at sikre du ikke mister værdifulde data. Desværre findes der ingen SEO værktøjer, der har alt tilgængelig data.

Ved en SEO analysee, er det mest værdifulde altid mængden af informationer SEO analyse værktøjet kan tilbyde. Det største og mest anerkendte værktøj til udførelsen af en SEO analyse, er med afstand SEMRUSH. Et godt alternativ til SEMRUSH er Ahrefs

Vi bruger SEMRUSH, da de tilbyder en lang række service som f.eks. analyse af søgeord, informationer om hvilket indhold søgeord repræsentere, domæne informationer, konkurrencen, forslag til nye links, værktøjer til mere effektive marketingskampanger og med afstand den største database af søgeord.

Gratis alternativer til søgeordsanalyse

Google Keyword Planner – Hvis du ikke ønsker at betale, er Google keyword planner søgeord et godt sted at starte. Ulempen ved Google Keyword planner er dog, den ikke er særlig detaljeret og benytter teknikker der ikke giver særlig nøjagtige informationer.

Google Trends – Google egen værktøj Google trends, bruges primært til at finde sæson bestemte søgeord. Eksempler på søgeord relateret til en bestemt sæson kunne f.eks. være de det bedste julelys, der har flere søgninger sidst på året.

Google – Google egen søgemaskine, er et fremragende værktøj til Søgeordsanalyse. Når vi åbner Google, kan vi indtaste vores søgeord, hvorefter Google typisk viser lignende variationer folk søger efter. 

Answer The Public – Hvis du er nysgerrig på, hvad folk søger på i kombination med dit kerneprodukt eller din kerneydelse, så er dette værktøj en guldmine af viden. Indtast blot det eller de ord du er nysgerrig på, og lad så maskinen grave resultater frem til dig. Det kunne f.eks. være ”spisebord”, hvor du så vil få resultater som ”spisebord i eg”, ”spisebord ilva”, ”billigt spisebord” eller ”hvordan laver man sit eget spisebord?”. Der er som regel masser af relevante forslag imellem – også til dit videre arbejde med content til websitet.

Den Strategiske Tilgang til en Ultimative Begyndervenlige Guide til SEO Analyse

Den Strategiske Tilgang til en SEO analyse

Når vi skal til at vælge hvilke søgeord vi skal bruge, er det tid til tage et kig på de 3 vigtigste strategiske elementer i ved udvælgelsen af søgeord. Konkurrencen på søgeordet, hvilket format der bedst besvarer intentionen bag søgningen og søgeord efter lokalitet. Med udgangspunkt i de 3 strategiske elementer, sikrer vi et godt grundlag for resultater. Som eksempel igennem denne guide, tager vi udgangspunkt i søgeordet bluse og variationer heraf.

Søgeord efter konkurrence

Når vi skal til at starte med, at analysere vores valgte søgeord, er vigtigt vi får en god fornemmelse af konkurrenternes styrker og indholdssiderne der rangere for søgeordet. Tilbage i kapitel 2 fik vi en bedre forståelse for, hvordan vi kan bedømme styrken af en hjemmeside.

Den bedste tilgang til valg af søgeord er næsten altid, at vælge søgeord med den størst mulige volumen, samtidig med den mindst mulige konkurrence. Ved at være kreativ i processen og finde mange variationer af søgeord i den tidlige fase.  Kan vi altid finde adskillige variationer, vores konkurrenter ikke har brugt endnu. Når det kommer til bedømmelsen af konkurrencen, kigger og notere vi primært følgende:

  • Domæne Autoritet – Er en samlet score på hvordan man mener Google rangere domæner.
  • Side Autoritet – Er en samlet score for rangeringen på en bestemt side på hjemmesiden.
  • Keyword difficulty – Er en samlet score på konkurrencen om et givent søgeord.

Søgeord efter lokalitet eller event

Søgeord efter lokalitet indebærer en analyse af det lokale marked, hvor der ofte kan findes søgeord der gør søgningen mere målrettet. Et eksempel på variationer af lokale søgeord, kunne være hvor man nogle steder i Danmark benytter søgeordet bluse, anvender man i andre dele af Danmark søgeordet trøje. Når du tager forbehold for de forskellige brug af sproget, kan du måske finde en stor guldgruppe dine konkurrenter aldrig har tænkt på. Et andet vigtigt element af lokal søgemaskineoptimering, er eksempelvis at tilføje bynavne eller andre betegnelser dine brugere i området bruger.

Hvilket format der bedst besvarer intentionen bag søgningen

Nedenunder kan du lære mere om hvad de forskellige søgeresultater er, og nogle af de forskellige søgeresultater der bruges. Med denne baggrundviden og vores almene fornuft, kan vi bedre få en forståelse for hvilket indhold vi bør fokusere på, for at svare brugerens forespørgsel bedst muligt. Når det kommer til hvilket indhold vi skal optimere vores side med, er det vigtigt at huske Google arbejder med mange tusinder af forskellige resultater. Men for at gøre det overskueligt har vi opdelt dem, i de 4 største kategorier som er følgende:

  • Søgning efter information.
  • Søgning med henblik på køb
  • Søgning efter hjemmeside eller brand
  • Søgning efter en lokal service eller butik.

De forskellige søgeresultater.

Søgning efter information

Et godt eksempel på en søgning efter information, kunne fks. være hvor HC. Andersen boede.

Hvis vi bruger Google og indtaster søgeordet, hvor boede HC. Andersen. Kan vi se i søgeresultaterne også kaldet – SERP, at første pladsen indeholder en liste over boliger fra 1805-1874. Nr. 2 er et FAQ skema, med de mest stillede spørgsmål og svar hertil. I høre side har Google valgt, at vise Wikipedia og informationer fra den mest populære hjemmeside også kaldet Knowledge Graph.

Søgning med hensigt på køb

Ved søgninger med formål til køb, leder kunden ofte efter et produkt eller en service de ønsker at købe eller benytte. Et godt eksempel kunne være, hvis vi bruger Google søgemaskine og indtaster søgeordet bluse. For bedst at besvare forespørgslen på en bluse, har Google valgt et udvalg af Shopping annoncer, sammen med link til de populære sider Stylepit og Magasin.dk.

Søgning efter brand eller hjemmeside

Et godt eksempel på en søgning efter et specifikt brand eller hjemmeside, kunne være hvis vi indtaster søgeordet Adidas. Hvis vi bruger søgeord relateret til hjemmesiden, eller brand navnet. Vælger Google automatisk, Adidas egen hjemmeside som de første resultater. 

Lokal søgning

Ved søgninger efter noget lokalt, ønsker vi ofte at finde en service, butik eller lign så træt på os selv som muligt. I eksemplet ovenover søger vi efter en drink i Århus. Google vælger at vise et kort med aktuelle placeringer hvor vi kan få en drink som første prioritet, efterfulgt af de mest populære valg og anmeldelser af stederne.

Som vi tidligere nævnte, har Google mange forskellige former af søgeresultater. Det er derfor vigtigt vi altid tager udgangspunkt i, hvilket resultat søgeordet giver af resultater. Hvis du former dit indhold efter bedst muligt at besvare de nuværende resultater, og krydrer det med hvad du selv tænker formålet bag søgningen er, øger vi chancen for vores næste top placering.

Hvad er Longtail søgeord?

Hvad er Longtail søgeord?

Når det kommer til søgeord, inddeler vi dem primært i 2 grupper. Søgeord der indeholder et ord, og longtail søgeord der i modsætning er består af minimum 2 unikke ord. Fordelen ved brugen af brugen af longtail søgeord, er konkurrencen om søgeordet bliver mindre, og trafikken endnu mere målrettet. Med andre ord kan vi med brugen af longtail søgeord, have større sandsynlighed for at modtage traffik, og samtidig tiltrække trafik der har større sandsynlighed for konvertering.

Ved at bruge et af de tidligere nævnte SEO værktøjet SEMRUSH Keyword explorer, og indtaster søgeordet bluse. Kan vi se søgeordet “blusemånedligt modtager over 3600+ unikke søgninger på Google. På trods af søgeordet modtager mange søgninger, er ulempen ved søgeord bestående af et ord er, at søgningen er foretaget, uden man egentlig ved hvad det er man specifikt søger.

På trods af søgeord bestående af et ord modtager en stor del af trafikken, er den gode nyhed det kun udgør en meget lille andel af det samlede antal søgninger efter bluser.

Ved at vælge longtail søgeord med lav konkurrence, og fokusere på at levere relevant indhold, der besvarer formålet med vores målgruppes søgning. Kan vi sende positive signaler til søgemaskinerne, der øger vores chance for at opnå en rangering. Ved at sende positive signaler, skaber vi samtidig et bedre udgangspunkt, til at opnå bedre resultater fremtiden.

Søgeord bestående af 1 ord.

hvis vi normalt bruger søgeord på 1 ord, vælger søgemaskinen som i eksemplet, automatisk at vise et bredt match af links eller produkter i søgeresultat. I ovenstående eksempel, kan vi se hvilke sider Google mener, bedst besvarer vores forespørgsel på søgeordet bluser.

Som vi tydeligt kan se, mener Google bluser til kvinder, passer bedst til forespørgslen på bluser. I listen finder vi kun ganske enkelt trøjer til mænd. Med dette i mente ved vi allerede nu, at hvis vi ønsker, at opnå en af de gode placeringer på søgeordet bluse. Kræver det vi også tilbyder og har et stort udvalg af bluser til kvinder.

Som det kan ses øverst i søgeresultatet, har Google valgt, at fremvise 4 produkter fra Google shopping annoncer. Hvis vi analysere de valgte produkter nærmere, kan vi se Google igen vælger et bredt sortiment af produkter til, at give det bedst mulige match på søgeordet bluse. Under produkterne finder vi 2 bluser til mænd, 1 mesh bluse til kvinder og en langærmet top til kvinder.

Fakta: Seneste studier fra Google har vist at søgeord bestående af 1 ord udgør 25 %, imens søgeord der indeholder flere ord modtager 75 % af den samlede trafik.

Longtail søgeord indeholder 2 eller flere unikke ord.

Som vi kan se på søgeordet “Bluse med blonder”, bliver produkterne og de forskellige links nu mere specifikke. Den største og vigtigste styrke ved longtail søgeord er, du kan drive målrettet trafik der har større sandsynlighed for rent faktisk at opfylde målet. Ved at tilføje små variationer til søgeordet, kan vi ramme vores målgruppe meget præcist.

Hvis vi eksempelvis sælger en bluse med motiv af blomster, kunne et godt eksempel på et longtail variation af søgeord være ”Bluse med blomster”. Ved at tilføje de unikke ord med blomster, giver vi søgemaskinen en bedre forståelse for hvilket produkt det er vi tilbyder. Med en bedre forståelse for vores indhold, kan søgemaskinerne bedre kategorisere vores produkter, ydelser eller informationer og dermed vise indholdet for rigtige målgruppe.

Analyser konkurrenternes styrker og svagheder

Analyser konkurrenternes styrker og svagheder

Før vi endeligt beslutter os for hvilke søgeord vi skal vælge, er der stadig et meget vigtigt skridt der mangler. Vi skal have analyseret hvem konkurrenterne er og hvilket indhold vi konkurrerer imod. I kapitel 2 lærte vi mere om domæne autoritet og hvordan Google indeksering virker. 

Til analyse af de forskellige konkurrenter og søgeord, kan SEO værktøjer ofte give en god indikation på sværhedsgraden af et søgeord. Det er dog vigtigt at huske, altid at opveje med din egen ekspertise og viden. Eksempelvis ligger der ofte store skatte begravet, ved blot at målrette indholdet til trods for store konkurrenter.

De forskellige SEO værktøjer i lang tid målt og observeret, hvad Google værdsætter og hvordan Google virker. Med udgangspunkt i alle de indsamlede data, har de lavet et system, der prøver at beregne et domænes nuværende troværdighed. Hvor man hos Ahref bruger udtrykket Domain Rating, kalder man det Autority score hos SEMRUSH. Giver os et nemt og hurtigt overblik, over vores eget eller vores konkurrenters hjemmeside.

Når vi senere starter vores liste med potentielle søgeord, er det en god ide at notere konkurrenters domæne autoritet til, at få en bedre forståelse for hvor stærke vores konkurrenter er.  Andre vigtige elementer vi kunne notere er nøgle informationerne som den nuværende trafik og antallet af backlinks. Alt dette hjælper os senere til, at vælge hvilke søgeord vi bør fokusere på.

De 2 mest populære værktøjer til identificering af domæne autoritet

SEMRUSH – domain autority 
Ahref – Domain rating

Efter vi har tilføjet konkurrenters domæne autoritet til vores liste, er det næste vigtige skrift at analysere hvert søgeord og de nuværende indholdssider, der rangere på de første pladser for søgeordet.

Hos SEMRUSH kalder man den individuelle sides autoritet for Page Autority, hvor man hos Ahref kalder det Page Rating. Ved at analysere hver af de enkelte indholdssider der rangere for det aktuelle søgeord, får vi den bedst mulige forståelse for den samlede konkurrence om søgeordet.

Med et godt SEO værktøj har vi muligheden for, at åbne hvert søgeord ved at klikke på søgeordet (Illustreret ovenover). Efter dette får vi en liste frem, hvor vi kan se den individuelle side rangering også kaldet Page Autority, antallet af links fra andre sider også kaldet backlinks og hvor mange keywords selve siden rangerer for.

*Et backlink er et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside. Lær mere om links og backlinks i vores begyndervenlige guide til link building eller kapitel 2 indeksering og domæne autoritet.

Når vi om lidt starter vores liste af relevante søgeord, kan vi sammen konkurrenters overordnede domæne rangering. Notere de samme informationer om  selve indholdssiderne vi konkurrere mod. Det vil sige vi tilføjer de individuelle siders autoritet, antallet af backlinks og hvilke andre søgeord siderne rangere for.

Et perfekt eksempel på et godt søgeord, er når vi blandt de øverste 10 placeringer på Google, finder domæner med en lav score på alle nævnte parametre.

Med en lav score menes der en kombination af en lav domæne autoritet, en lav individuel indholdsside autoritet og et lavt antal eller ikke relevante backlinks. For at få en bedre forståelse, ser vi nærmere på et af de mere populære longtail søgeord vi fandt tidligere i processen ”bluser med blonder” længere nede i guiden.

Hvis vi analyse konkurrencen af eksempelvis søgeordet bluser, ser det umiddelbart ikke godt ud med eksempler som Zalando, Boozt og Magasin der optager 1, 2 og 3 pladsen. Vi kender formentlig allerede alle de 3 nævnte konkurrenterne, og ved de har været længe på markedet. Men dykker vi længere ned i resultaterne, finder vi hurtige nogle interessante nye og mindre sider som gundtoft.dk der indtaget 6. pladsen, vi måske kan konkurrere med.

Med en hurtig analyse af 6 pladsen, kan vi se de både har en relativ ny hjemmeside, en “mellem” domæne autoritet på 23 Men en stærk side autoritet på 19. Deres største styrke styrke ligger i deres 15 backlinks fra andre hjemmesider, der bidrager til, at fortælle Google indholdet er relevant. Med baggrund i den nye viden vi har fået, ved vi nu at det er svært for nye sider med lav rangering og antal links, at rangere for den populære forespørgsel bluser.

Et godt tip når vi skal vælge søgeord, er derfor altid, at gå på opdagelse og tilføje så mange relevante søgeord som muligt.

Vælg søgeord med lav konkurrence

Vælg søgeord med lav konkurrence

En kort obsummereing af hvad vi lige har lært. Før vi starter med at lave en liste med nye potentielle søgeord, er det vigtigt vi samtidig husker, at analysere de forskellige søgeord grundigt. Et godt og vigtigt første skridt er, at notere de forskellige informationer som:

  • Hvem er konkurrenterne
  • Konkurrenters nuværende autoritet
  • Autoriteten på indholdssiderne der rangere for søgeordet
  • Vores egen vurdering af  hjemmesiden vi konkurrere imod

Ved at notere de forskellige elementer om konkurrenterne, har vi en bedre forståelse, for hvor realistisk det faktisk er, at komme til tops på søgemaskinerne for det ønskede søgeord.

De forskellige SEO værktøjer har hver deres formel, til udregning af Styrken af en hjemmeside også kaldet autoritet. formålet med denne udregning er, at imitere Google måde, at rangere hjemmesider på bedst muligt.

Hos søgeordsværktøjet SEMRUSH bruger man udtrykket AS – Autority Score, hvor man hos Ahref SEO analyse sværktøj bruger udtrykket DR – Domain Rating. Begge udtryk er en samlet score på styrken af en hjemmeside, på baggrund af alle de data man officielt ved Google bruger. Du kan lære mere om søgemaskinerne og indeksering i kapitel 2

I gamle dage var søgeresultaterne simple og indeholdte kun et tekst baseret søgeresultat. Men med tiden har søgemaskinerne udviklet sig og indeholder flere 100 variationer som f.eks featured snippets, Grafer, Billede karruseller og FAQ.

Som tommelfingerregel gælder samme princip her, desto større konkurrence der er om et givent søgeord, jo flere former for søgeresultater, vil der tilsvarende være at opnå for søgeordet.

Når søgemaskinerne som f.eks. Google prøver at rangere din hjemmeside, analysere den ikke alene indholdet, men også billeder, links, struktur, navigation og meget andet. Det er også en af de største grunde til, vi ofte ser de store hjemmesider der har været på markedet længe, optage mange af de gode placeringer på de mest populære søgeord.

Det tager ikke alene lang tid, at opnå gode placeringer på konkurrenceprægede søgeord, men kræver som minimum en stor indsats og ofte også en god portion penge. Det kan derfor være en god ide, at investere i linkbuilding for, at hjælpe det hele lidt på vej.

Det er vigtigt vi vælger de rigtige søgeord fra starten, samtidig med vi undviger de søgeord, der ikke ender med at give relevant trafik til vores websted. Generelt er den bedste strategi altid, at starte med søgeord bestående af flere ord og dermed lavere konkurrence.

Stil de rigtige spørgsmål før en SEO analyse

Stil de rigtige spørgsmål før en SEO analyse

Før vi begynder at ville nå toppen af Google søgeresultater, er det vigtigt vi får en god forståelse for, hvilken virksomhed det er SEO optimeringen udføres for. Nogle af de vigtigste kriterier for succes, er en god forståelse hvad målet er, hvilken målgruppe man henvender sig til, hvad produktet er og ikke mindst afklaring af forventningerne til resultaterne og processen.

Det kræver ofte stor ekspertise, at jonglere alle de forskellige parametre i en SEO optimering. Men uden en god søgeordsanalyse, er det umuligt at sikre en effektiv målretning af søgemaskineoptimeringen. Hvis man eksempelvis skal udføre en søgemaskineoptimering. Hvis du eksempelvis er i et marked med stor konkurrence, kan en grundig søgeordsanalyse hjælpe til, at finde muligheder konkurrenterne ikke bruger eller har opdaget endnu.

Før vi starter med søgemaskineoptimeringen, har vi sikkert mange gode ideer og ønsker til, hvilke søgeord vi ønsker at rangere for. Men i stedet for at gætte hvad det er vores målgruppe søger efter, kan vi med søgeordsanalyse få de vigtige data og besvare spørgsmålene på forhånd.

En anden stor fordel ved en søgeordsanalyse, er vi kan identificere, hvor mange der egentlig bruger de forskellige søgeord. Hvem konkurrenterne er, hvor mange konkurrenter, størrelsen og vigtigst af alt nye muligheder eller variationer af de populære søgeord.

For eksemplets skyld  i denne guide, har vi valgt en tilfældig virksomhed der er en tøj butik placeret i København. I eksemplet tantager vi tøj butikken specialiserer sig i salget af Bluser. Tøj butikken har hørt om hvad søgemaskineoptimering er, og hvad det kan gøre for dem. Tøj butikken har derfor kontaktet os med ønsket om, at forbedre deres rangeringer og øge deres online tilstedeværelse og rangeringer på de organiske søgeresultater. For at få en god forståelse hvem deres målgruppe er, er et vigtigt  skridt at starte med at stille spørgsmål som:

  • Hvilke Bluser søger folk efter
  • Hvem er målgruppen der søger efter Bluser?
  • Hvornår søger de primært?
  • Er der sæson trends eller dage der sælger bedre end andre?
  • Hvordan foretages søgningerne
  • Hvilke søgeord bruges der?
  • Hvad er vore målgruppe vigtigste spørgsmål?
  • Hvor er målgruppen primært placeret?

Hvis vi kender svaret på disse spørgsmål, kan vi bedre identificere hvem vores målgruppe er. Hvilket indhold vi bør fokusere på og hvordan vi bedst besvarer deres spørgsmål.

Find de rigtige søgeord fra starten

Som tidligere i denne guide, tager vi udgangspunkt i en Tøjbutik, der specialiserer sig i salget af bluser. Du skal nu til at optimere dit indhold og mangler at finde nogle relevante søgeord til dit indhold. Det første og vigtige step er, at identificere din egen nuværende position. Din nuværende domænes autoritet, er ofte en god indikation på hvor konkurrencepræget søgeord du kan konkurrere om. I eksemplet her tager vi udgangspunkt i en 1-3 måneder gammel hjemmeside, der ønsker at starte deres SEO optimering.

Det er naturligvis altid svære, at finde gode søgeord når du starter med en helt ny hjemmeside. Det er her hvor du med et godt SEO værktøj, hurtigt kan finde gode alternativer der passer til din nuværende situation. Når du åbner eks. SEMRUSH keyword explorer og indtaster et søgeord, kan du filtrere på på de 2 vigtige parametre som er sværhedsgrad og antal visninger.

Ved at vælge søgeord med mange visninger og mindre konkurrence, kan vi begynde at indsnævre de potentielle muligheder.
Tidligere i guiden lærte vi hvad forskellen på longtail og normale søgeord er, med udgangspunkt i denne viden kan vi nu begynde, at undersøge variationer der kunne være interessante til vores produkter. Hvis vi tager udgangspunkt i vi har en butik der sælger mange bluser, hvor et af kendetegnene ved bluserne er blonder. Kan vi nu eksempelvis indtaste bluse blonder og filtrere efter lav konkurrence.

Søgeordsanalyse for en tøjbutik i København

Ved at bruge et af tilgængelige SEO værktøjer til søgeordsanalyse, kan vi hurtigt og nemt identificere gode eller nye muligheder til søgeord. Ved eksempelvis at skrive søgeoret Bluser i et af de nævnte SEO værktøj, får vi nu vigtige informationer om søgeordet og gode forslag til variationer af søgeordet, der kunne være relevante for vores virksomhed. Nogle eksempler kunne være:

  • bluser
  • bluser dame 
  • mesh bluse
  • bluser til damer
  • bluser til kvinder 
  • bluser med blonder 
  • bluse med høj hals

Når det kommer til hvilke søgeord vi bør vælge, gælder grundregel næsten altid, desto kortere søgeordet er. Jo flere søgninger modtager det.

Ved i stedet at fokusere på longtail søgeord, der er søgeord hvor der indgår 2 eller flere unikke ord i søgeordet. Falder antallet af søgninger, men samtidig også konkurrencen om søgeordet. Medmindre vi har en solid nuværende position på markedet, er det altid en god ide, at gøre brug af longtail søgeord. En af de største fordele ved longtail søgeord, er de også ofte er mere målrettede.

Det kan være en lang og hård kamp, hvis ikke næsten umuligt, at opnå gode placeringer på de populære korte søgeord, men bidrager også med en tilsvarende større værdi.

Det er derfor vigtigt, når vi vælger hvilke søgeord der er relevante til vores hjemmeside eller forretning, at vi vælger nogle vi også har mulighed for at opnå en placering på. Et godt tip er, at fokusere på søgeord bestående af flere ord, samtidig med vi blander dem med et par store, der planter frø til den fremtidige vækst.

Prioritering og segmentering af søgeord

Prioritering og segmentering af søgeord

Vi har nu lært alt hvad de forskellige teknikker indeholder, og hvordan vi bedst matcher vores søgeord til, at levere det bedst mulige resultat til brugeren. Nu hvor vi har en lang liste med relevante søgeord, er det næste vigtige skridt, at gruppere og prioritere relaterede søgeord. Ved at sortere og prioritere vores søgeord, sikrer vi søgeordene ikke duplikeres, og kan grupperes optimalt i forhold til vores indhold.

Når det kommer til segmentering af dine søgeord, er det altid best practice, at gøre det på minimum 2 niveauer. Som det første skridt starter vi med, at opdele søgeordene baseret på det indhold de egner sig bedst til. Tidligere i denne guide gennemgik vi de 4 mest anvendte søgninger som var:

  • Søgning efter information.
  • Søgning med henblik på køb
  • Søgning efter hjemmeside eller brand
  • Søgning efter en lokal service eller butik.

Ved at inddele søgeordene efter hvilket indhold de passer til, kan vi sørge for søgeordene bliver anvendt de rigtige steder og i det rigtige indhold. Ved ikke at segmentere vores søgeord, risikerer vi flere sider på vores hjemmeside konkurrere om at rangere for det samme søgeord.

En anden vigtig grund til at segmentere vores søgeord er, at undgå der opstår fejl når Google indekserer vores hjemmeside og derved rangere det forkerte indhold. Det er derfor vigtigt, at vi kun vælger en kategori til hvert af søgeordene. Hvis vi tager udgangspunkt i søgeordet ”Adidas løbesko”, kan det umiddelbart være svært, at bestemme hvilken kategori det bedst passer til. Vores første umiddelbare tanke er, det både passer til brand og en produkt søgning.

Et godt tip er, hvis vi ikke helt er sikre på i hvilken kategori søgeordet hører til, er at bruge søgemaskinen, til at se hvilke resultater Google selv foreslår på søgeordet.

Hvis vi f.eks. indtaster søgeordet ”Adidas løbesko”, kan vi se de første resultater består af produkter og produkt sider. Søgeordet passer dermed bedst i kategorien – Søgning med henblik på køb.

Segmentering på andet niveau

Efter at have udført det første niveau af segmentering der bestod af, at opdele søgeordene i de kategorier indholdet bedst passede til. Er det nu tid til at segmentere søgeordene en gang mere. Denne gang fokuserer vi på, at segmentere alle søgeord der ligner hinanden i en gruppe for sig selv. Når vi gruppere de forskellige søgeord med andre relaterede søgeord, får vi bedre struktur over hvor og hvor mange variationer vi kan bruge i vores indhold.

Et godt eksempel kunne f.eks. være vi sælger Adidas sko, og har undersøgt de potentielle relevante søgeord til vores produkt og fundet frem til: ”Adidas løbesko”, ”Adidas løbesko børn”, ”Adidas løbesko str. 42”, ”Adidas løbesko tilbud”, ”Adidas sko til piger”, ”Adidas sko pige”. Vi kan nu segmentere disse yderligere ved f.eks. at opdele dem i søgeord relateret til løbesko og søgeord relateret til sko til piger.

Første segment består af:

  • Adidas løbesko
  • Adidas løbesko børn
  • Adidas løbesko str. 42
  • Adidas løbesko tilbud

Andet segment består af:

  • Adidas sko til piger
  • Adidas sko pige

Ved at segmentere de beslægtede søgeord med hinanden, har vi nu fået et godt overblik over de samlede søgeord vi kan implementere på en given side i stedet for, at fordele dem tilfældigt rundt omkring på hjemmesiden. Du kan fortsætte denne form for segmentering, indtil du har grupperet alle søgeord i små nok grupper der passer til behovet. En af de negative konsekvenser ved en grundig segmentering af alle dine søgeord, kan ofte være det kan være svært at bevare overblikket når det handler om mange søgeord. Det er derfor altid en god at gøre det hele i dit eget dokument der gør det nemt, at bede andre om hjælp skulle behovet opstå.

Prioritering af søgeord

Nu er vi enelig ved at nå søgeordsanalysen vejs ende, og det mere tekniske arbejde er overstået. Vi har nu en eller flere lister med relevante søgeord klar, de er analyseret og filtrere, vi har fundet formålet med søgeordet og de er alle segmenteret i grupper.

Det sidste men  meget vigtige step, består i at prioriterer de forskellige søgeord efter værdi. To søgeord er ikke ens, og nogle er mere værd end andre. Ved at tjekke diverse metriks som kostpris per klik, vores vurdering af  søgeordet og formålet bag søgningen. Kan vi prioritere søgeordene efter den værdi, vi mener de egentlig bidrager med.

For at illustrere dette har vi lavet 2 eksempler på søgeord.

  • Adidas løbesko
  • Køb Adidas løbesko

Hvis vi eksempelvis skal prioriterede de 2 eksempler, er det åbenlyst søgeordet ”Køb af Adidas løbesko” er langt mere værdifuldt, end den mere generelle søgningen efter ”Adidas løbesko”. Det er  vores opgave at vurdere, hvor stor værdi et søgeord bidrager med.

Det er næsten altid bedre, at prioritere søgninger der er klar til at købe produktet eller servicen. Sammenlignet med brugeren der stadig ikke ved hvad han eller hun skal købe.

Som med alle regler, findes der også undtagelser. Selvom en søgning måske er mere målrettet og dermed umiddelbart bidrager med større værdi, kan den stadig være det forkerte valg da det andet modtager 20 gange så meget trafik. Det er altså op til os, at afgøre hvor, hvornår og hvorfor, de forskellige søgeord skal prioriteres.

Nu hvor du har fået en forståelse for søgeord, de de forskellige søgeresultater og hvordan søgeord målrettes. Kan vi starte med implementere hvad vi har lært på vores hjemmeside. Læs mere om optimering af hjemmesiden i vores næste kapitel om On-page SEO optimering

Google Search Console til SEO Analyse

Google Search Console til SEO Analyse

Et andet vigtigt værktøj, til en succesfuld søgeordsanalyse er Google Search Console. Det er blandt andet her, du skal indgive dit sitemap til Google. Et sitemap er praktisk talt en indholdsfortegnelse, over hvad din hjemmeside indeholder og hvor Google kan finde det.

Udover vigtige værktøjer som sitemap, kan Google Search Console hjælpe dig med at finde fejl, lokalisere eventuelle mangler, foretage en test af hastigheden på din hjemmeside, give dig et overblik over din interne og eksterne links og mandre andre værdifulde værktøjer til forbedringer af hjemmesiden.

Den vigtigste funktion og den vi fokusere på nu, er dog de forskellige data om søgeord, Google Search Console tilbyder som bidrag til vores søgeordsanalyse.

Google search console gemmer og giver os mange værdifulde og forskellige informationer, der kan være afgørende for en effektiv SEO kampagne. Hvis du eksempelvis åbner fanen Permance, kan vi se hvilke søgeord vi rangere for, hvilke positioner vi indtager, den gennemsnitlige postion vi rangerer på eller hvor mange visninger og klik de specifikke søgeord og indholdssider på hjemmesiden modtager.

Ofte har Google Search Console vitale informationer, som vi ikke kan finde på de forskellige værktøjer til SEO analyse. Ved at analysere hvilke søgeord du rangerer for og hvor ofte de bliver brugt her, kan vi tilføje dem til vores liste med potentielle søgeord.

Ved at kombinere data fra de forskellige værktøjer, kan vi identificere trafikkilder vores konkurrenter måske aldrig havde tænkt på. Du kan lære mere om Google Search Console og alle funktionerne i vores guide til Google Search Console

Indholdsfortegnelse - den ultimative SEO guide

Kapitel 4 - ...

Kapitel 5 - ...

Kapitel 6 - ...

Skriv en kommentar

Scroll til toppen