OnlineMarketers

SEO Specialist 2023

SEO Specialister er eksperter i søgemaskineoptimering, digital markedsføring og alle relaterede fagområder. Her finder du svare på hvad en SEO Specialist er og hvilken rolle de indtager.

seo specialist banner

Hvad er en SEO specialist

En seo specialist primære arbejde består i, at teste, analysere og foretage optimeringer på en hjemmeside eller webshop med formålet, at opnå de bedst mulige placeringer i søgeresultaterne.   

Med en SEO specialist store baggrundsviden, arbejder de bedste SEO specialister ofte med den samlede overblik, over den generelle marketing og nye tiltag af hjemmesiden 

Det at være seo specialist kræver en god forståelse, for hvordan du skaber en bedre brugeroplevelse sammen det komplette flow for brugeren fra start til slut. Ved at have et godt samlet overblik, kan en SEO ekspert nemt identificere de rigtige og mest effektive tiltag for virksomheden.    

Som med alle der arbejder indenfor online markedsføring, er en SEO freelancer eller SEO specialist primære opgave, at skabe mere salg eller større værdi for en virksomhed.  

Med en baggrund i digital markedsføring og stor viden i eksempelvis søgeordsanalyse, on page SEO,  SEO-værktøjer, Google analytics, Google Search Console, link Building, Google Ads, SEM og meget andet. Indtager SEO specialister ofte i en aktiv rolle, hvor de kan hjælpe med nye initiativer samt den overordnede administrering af virksomhedens online markedsføring. 

Hvilket ansvar har en SEO specialist

Som SEO specialist eller SEO freelancer er din vigtigste opgave, at skabe et godt samlet overblik over den nuværende situation, de fremtidige mål og samtidig kunne forklare, hvilke optimeringer og fremgangsmetoder der passer til netop din kunde. 

Med seo specialistens rolle som den primære marketingsansvarlige for mange virksomheder, er det vigtigt du altid er i stand til, at tage de rigtige beslutninger, der gør en forskel for den virksomhed du skal hjælpe. 

Foruden en bred viden, evnen til at forstå virksomhedens position, en god situationsfornemmelse, en innovativ tilgang til søgemaskineoptimering og være i stand til, at spotte fremtidens tendenser, har en seo specialist ofte færdigheder som: 

  • Planlægning af SEO strategi
  • SEO Analyse
  • Søgeordsanalyse af søgeord, konkurrenter, marked, trends mm.
  • Ansvar for Google My Business, teknisk seo, off-page seo, lokal seo og on-page seo optimeringer
  • Håndtering af SEO kampagne – Arbejde, planlægning, budget mm.
  • Samarbejde eller selvstændig PPC specialist
  • Marketingsansvarlig og planlægning af nye kampagner
  • SEO tekster og nyt værdifuldt indhold
  • Løbende søgeordsanalyser og tilpasninger af indhold
  • Målsætninger og indsamling af data
  • Opfølgning og statistikker over fremskridt
seo specialist

Hvilke færdigheder har en SEO specialist

Som succesfuld SEO-specialist i dag, kræver det en bred viden, i en lang række af fagområder og færdigheder. udover en bred viden og ekspertise i digital marketing, kræver det en lang erfaring i den praktiske udførelse af søgemaskineoptimering.

Nedenunder finder du eksempler på, hvilke færdigheder og specialer en SEO-specialist har.

1. Teknisk søgemaskineoptimering

Teknisk søgemaskineoptimering handler om, optimering af alt det tekniske og strukturen, der ligger bag det  visuelle på hjemmesiden. Den vigtigste opgave i forbindelse med en teknisk søgemaskineoptimering, er en grundig analyse af hjemmesidens nuværende situation. Med en grundig analyse af hjemmesidens tekniske mangler, kan du nemt idenficere og optimere elementer som:

2. Off-page søgemaskineoptimering

Off-page søgemaskineoptimering referere til, optimering af alle elementer udenfor selve hjemmesiden. Ved at at forbedre elementerne udenfor hjemmesiden, opnår siden bedre placeringer i de organiske søgeresultater. De meste kendte og anvendte off-page søgemaskineoptimerings teknikker, er link building og nyheder på de sociale medier. 

Andre gode eksempler på off-page søgemaskineoptimering kunne være: 

  • Backlinks 
  • Sociale signaler 
  • Online signaler som f.eks. Citations

3. On-page søgemaskineoptimering

On-page søgemaskineoptimering handler modsat off-page optimering, optimering af hjemmesiden, indholdet og forbedring af brugeroplevelsen med formålet, at opnå de bedre placeringer på søgemaskinerne.

On-page søgemaskineoptimering indeholder bl.a. elementer som:

Tip: Her kan du læse vores komplette guide til on-page seo optimering

4. Ekspert i digital marketing

I gamle dage bestod en SEO-specialist primære opgave i, udfærdigelsen af nyt og værdifuldt indhold til hjemmesiden. Med udviklingen af søgemaskinerne, er  diversiteten og kompleksiteten af seo specialistens rolle blevet tilsvarende stor. 

Som SEO-specialist står du ofte med det delvise, eller samlede ansvar for virksomhedens marketingstrategi. Konsekvensen af den nye vigtige rolle du indgår i, kræver det naturligvis tilsvarende større forståelse for marketing, hvad der virker og hvordan du kan maksimere afkastet bedst muligt. 

Foruden en god forståelse for digital marketing, har de bedste SEO specialister ofte ekspertise i følgende områder: 

  • Forbrugeradfærd 
  • Definering af målgruppe 
  • Sociale medier 
  • Webudvikling 
  • Webdesign 
  • Digital marketing strategier 
  • Målsætninger 
  • Statistikker 

5. Gode kommunikations og planlægningsevner

Som SEO-specialist vil du alt efter størrelsen på opgaven, være i kontakt med en række forskellige afdelinger i en virksomhed. Nogle gode eksempler kunne f.eks. være et dedikeret salgs, kundeservice, IT, marketing eller adwords team. 

Ansætter en virksomhed dig som seo specialist eller seo freelancer, vil det være din fornemmeste opgave, at klart kunne kommunikere hvorfor og hvordan de forskellige ændringer på en hjemmeside virker og bør udføres, samt forklare hvorfor netop den indsats vil gavne virksomheden, og hvad de langsigtede mål og resultater bliver. Som seo specialist er dine kommunikationsevner, derfor noget af det vigtigste. 

Det er desuden en selvfølge du som seo specialist, har en god forståelse for tekst eller gode skrivefærdigheder, da en stor del af arbejdet, ligger i udarbejdelsen af nyt indhold til en given hjemmeside. 

6. Programmering og tekniske færdigheder

Ved arbejdet med søgemaskineoptimering, er det vigtigt du har en god forståelse på kode, der afvikles bag hjemmesiden og kan sørge for de rigtige ændringer bliver foretaget.  

Selvom du godt kan udføre et fantastisk job og gode resultater, uden en solid baggrund i kode. Vil rigtige professionelle seo eksperter, kunne hjælpe med schema, data og server optimeringer. 

Som seo specialist er det ikke et krav, du kan skrive avancerede programmer eller foretage server ændringer. Men ved at have en god forståelse for programmering, kan du nemt undgå de typiske fejl, der ofte opstår når andre udviklere skal implementere optimeringer. 

Med et godt overblik over koden på hjemmesiden, samt et teknisk solidt fundament. Kan seo specialisten let identificere eventuelle fejl eller mangler, der er kritiske for succes i søgeresultaterne. 

Skriv en kommentar

Scroll to Top