OnlineMarketers

Lokal SEO 2023

Her kan du lære alt om lokal seo optimering, vi udfærdiget denne ultimative guide til lokal søgemaskineoptimering i 2022. I løbet af denne guide gennemgår vi vigtige emner som: 

Lokal SEO optimering 2022

Indholdsfortegnelse til lokal SEO

I vores guide til lokal søgemaskineoptimering, finder du alle de vigtigste tips & tricks, sammen med de bedste fremgangsmåde og seo værktøjer, du skal bruge til en succesfuld lokal seo optimering af en hjemmeside.

Indholdsfortegnelse over lokal seo optimering:

hvad er lokal seo

Hvad er lokal søgemaskineoptimering

Lokal SEO er en søgemaskineoptimeringsstrategi, der giver mere trafik, flere potentielle kundeemner og øger virksomheden synlighed i primært de lokale søgeresultater.  

De mest almindelige opgaver i forbindelse med lokal SEO optimering, indebærer eksempelvis brugen af lokale søgeord, optimering af din lokale GMB profil, oprettelse og rettelse af NAP’s, ON-page SEO-optimering, Google map pack og meget andet. 

I dagens Danmarks kan alle virksomheder, hvad end de har et firma eller en mindre selvstændig med privat adresse. Med fordel udnytte de mange fordele, en lokal SEO optimering kan tilbyde deres virksomhed.  

Med en optimeret Google My Business-profil, har du større sandsynlighed for, at blive fundet i dit lokale område. Før vi går i detaljer med lokal SEO optimering, anbefaler vi du læser vores fulde guide til hvad er SEO 

Hvorfor er lokal seo optimering vigtigt?

Lokal seo optimering er vigtig, da selvom din virksomhed tilbyder de bedste produkter af den højeste kvalitet, eller har den bedste service i området. Hjælper det ikke noget, hvis dine kunder aldrig finder dig.

Selv med et stort forarbejde i promovering af virksomheden, en stærk marketingstrategi og de perfekte produkter. Vil virksomheder der har fokus på lokal SEO, vinde konkurrencen og blive valgt før dig.

lokal seo optimering er vigtigt, fordi det kun 4,5% af alle brugere der klikker sig videre til side 2 i søgeresultaterne. Det er derfor kun blevet vigtigere, at din virksomhed bliver vist som en af de første. 

For at få en bedre forståelse af vigtigheden i en lokal SEO optimering, kan du læse nogle sjove statistikker og analyser om lokal seo:

46% af alle søgninger på Google er udført med lokal hensigt  

65% af alle mennesker tager som det første deres telefon, når de har lyst til at købe noget.  

90% af alle mennesker fandt en lokal virksomhed sidste år.  

Selvom mange SEO bureau glemmer lokal SEO, udgør det en stor del af en rigtig SEO optimering. Ved at ligge din indsats og fokusere på lokal SEO, kan du få hurtige gevinster, dine konkurrenter ikke udnytter.

Hvordan virker lokal SEO?

Lokal SEO optimering er en af de mest effektive markedsføringsteknikker, til virksomheder der ønsker, at øge deres synlighed i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner.

Med en øget synlighed, kan Lokal SEO vækste din virksomheds omsætning, eller hjælpe med, at sælge flere produkter eller tjenester til forbrugere i dit lokalområde.  

Hvis en bruger foretager en søgning på Google, tjekker Google sit bibliotek for, at levere det bedst mulige resultat på forespørgslen. Ved at optimere din lokale seo på din hjemmeside, GMB-profil og mere, vil din hjemmeside opnå bedre placeringer i de lokale og nationale søgeresultater.

Vigtige elementer i en effektiv lokal SEO optimering inkluderer: 

  • Placering 
  • Omdømme 
  • Google my business profil 
  • Google my business information 
  • Søgeord brugt i anmeldelser og indhold 
  • Antal besøgende 
  • Sociale medier 
  • Google maps anmeldelser 
  • Lokal link building 
  • Citations 
  • Website optimering 
  • Link clusters 
Lokal søgeordsanalyse

Lokal søgeordsanalyse

Over 80% af alle brugere på internettet, benytter en af de store søgemaskinerne som f.eks. Google, til at til at finde information, et produkt eller en lokal service de mangler.

Ved at implementere brugen af gode lokale søgeord på din hjemmeside, øger du chancen for, at netop dit websted bliver fundet.

I modsætning til den traditionelle søgeord du finder med en søgeordsanalyse, indeholder lokale søgeord ofte en geografisk placering, område, eller sprogmæssige variationer af et søgeord. 

En af de største fordele ved lokal seo optimering, er du ofte kun behøver finde nye søgeord en gang. Efter du først har fundet de gode søgeord, vil din lokale virksomhed være stærkt positioneret, i forhold til dine konkurrenter i lokalområdet.

Her finder du en gennemgang, af nogle af de mest populære gratis søgeordsværktøjer:

Lokale søgeord med Google

Et af de bedste værktøjer til lokale søgeord, er Google egen søgemaskine og søgeresultaterne. Benytter du Googles egen søgemaskine og skriver starten på dit ønskede søgeord, vil Google selv foreslå de mest relevante søgeord hertil. 

Ved at bruge din allerede store viden, om det lokale marked og område. Kan du hurtigt lokalisere de søgeord, der passer bedst eller godt til dit lokale område. 

Åbner du eksempelvis Googles søgemaskine og indtaster søgeordet “Jakkesæt”, kan du se en liste med relevante forslag til vores søgning: 

lokal søgeordsforslag 2

Som du kan se i forslag til søgninger, passer forslagene fra Google til søgningen “Jakkesæt,” ikke helt til vores krav om lokale søgeord. Men tilføjer vi f.eks. et ekstra bogstav som “Jakkesæt s” begynder søgeordene, at blive mere relevante.

lokal søgeordsforslag 1

Har du en virksomhed bosat i København, kan du med fordel prøve, at indtaste hele søgeordet “Jakkesæt København.”

Som du kan se på Google forslag til søgeord, får du nu en liste med meget relevante søgeord, der med fordel kan bruges på vores hjemmeside og GMB-profil 

lokal søgeordsforslag

Lokale søgeord med Google Keyword Planner

Et andet godt værktøj til analyse og ideer til nye lokale søgeord, er Google eget værktøj Google Keyword Planner. Med Google keyword planner får du specifikke data som antallet af søgninger, anslået sværhedsgrad af søgeordet, eller specifikke data om dit lokale område. 

keyword explorer eksempel

Har du allerede mange gode ideer til lokale søgeord relaterede til jakkesæt og København. Kan du med fordel bruge dette værktøj til, at vælge de bedste af dine ideer. 

Har du svært ved at komme i gang, eller mangler du bare flere gode ideer til relevante søgeord. Anbefaler vi du bruger funktionen “Start med en hjemmeside” i Google keyword planner værktøj. 

lokal seo søgning

Når du har valgt “Start with a website” Indtaster du bare navnet på en af dine konkurrenters hjemmeside, hvorefter Google selv vil foreslå relaterede søgeord. 

keyword explorer

Som du kan se i eksemplet her, foreslår Google selv søgeord relaterede til hjemmesiden herremagasin. Ved at tjekke flere af dine konkurrenter og kombinere med dine egne ideer, kan du hurtigt finde inspiration til søgeord du kan bruges.

Introduktion til Google map pack

Google maps er verdens største landkort, med over en milliard aktive brugere. Google Maps er med afstand, blevet det største og mest anerkendte landkort vi kender.

Google maps er praktisk talt en web tjeneste eller applikation, hvor du kan finde detaljerede informationer om et bestemt område, et sted, butik eller hurtige informationer du mangler. 

Som følge heraf handler lokal SEO-optimering primært om, at skabe størst mulig synlighed på det lokale Google landkort. Ved at læse videre i dette afsnit, får du en god forståelse for: 

  • Hvordan virker Google lokale landkort 
  • Følg dine placeringer 
  • Lokale SEO-værktøjer 
  • Ranger lokalt for lokale søgeord 

Hvad er Google map pack

Google Kortpakke (“Den lokale pakke”) er en kombination, af de 3 mest aktuelle virksomheder lokalt. Sammen med de 3 foreslåede virksomheder, finder du et kort over deres placeringer, anmeldelser og relevante informationer. 

Søger du for eksempel efter “Digital marketing bureau” nær Aabenraa, vil du se Google Map Pack som det første i søgeresultaterne. 

Hvad er Google map pack

Under Google lokale kortpakke, finder du de traditionelle organiske søgeresultater.

organiske lokale søgeresultater

Vil du opnå gode placeringer for din virksomhed i den lokale map pack, har Google en lang række krav og retningslinjer der skal overholdes. Længere nede på siden giver vi vores bedste bud på, hvad Google algoritme ligger vægt på og hvordan du bedst opnår hurtige resultater. 

Ved markeder med stor konkurrence, er et godt trick til bedre rangeringer, være link building imellem hjemmeside og din GMB profil.

Efter vores erfaring er det mest effektive, at fokusere på oprettelsen og rettelser af de forskellige NAP’s der allerede er på nettet (“Name Adress Phonenumber”) 

Til trods for lokal SEO umiddelbart kan lyde som en lokal marketing strategi, er det vigtigt at huske søgeord ikke kun virker lokalt.  Med en stærk lokal tilstedeværelse, vil Google ofte vise dig resultater fra deres lokale kortmappe over hele landet. 

Bruger du eksempelvis søgeordet “Marketing” og foretager en søgning på Google, vil Google vise de mest aktuelle marketing virksomheder lokalt.

google my business

Som vi kan se på Google SERP for – “Marketing” – viser søgeresultatet fra Google en kortpakke over de mest aktuelle virksomheder for den pågældende forespørgsel.

En god ide ved lokal søgemaskineoptimering er, at altid at huske en kombination af søgeordet + “butik, by eller område.” Ved at optimere til de mest populære og longtail versioner af søgeordet, kan du udnytte alle de små guldkorn dine konkurrenter har overset.

Følg dine placeringer i Google map pack

Som et af de vigtigste punkter, i en effektiv lokal søgemaskineoptimering, er at følge med i udviklingen af dine udvalgte søgeord og placeringerne du har. 

Ved lokal søgemaskineoptimering og specielt Google Map pack, er det derfor altid en god ide, at benytte et af de anerkendte værktøjer til analyse af lokal SEO. Hos Online-Marketers bruger og anbefaler vi Local falcon, der med afstand er markedets bedste værktøj til lokal SEO og Google landkort. 

Et af de store problemer ved lokal søgemaskineoptimering, er resultaterne varierer alt efter hvilket specifikt område du befinder dig i. Ved at bruge et seo værktøj som Local Falcon, kan du identificere dine placeringer over større områder og få et mere komplet billede af din nuværende placering og fremtidige muligheder. 

Som et godt tip, er det altid en god ide, at analysere alle de omkringliggende byer eller områder. Selvom din butik eller serviceydelse er placeret i København, kan der være mange andre relevante områder for det produkt du tilbyder. 

lokal søgemaskineoptimering Local falcon

For at give dig en bedre forståelse for hvordan det lokale SEO værktøj Local Falcon virker, gennemgår vi som eksempel vores egen virksomhed. Før du kan foretage denne analyse kræver det et medlemskab hos Local Falcon og du har oprettet din Google My Business profil.

Som det første åbner vi Local Falcon og vælger dit firma samt de søgeord der kunne være relevante for vores virksomhed.

localfalconn

Herefter vælger du hvor stort område, Local Falcon skal tjekke for placeringer på dine søgeord. I eksemplet nedenunder kan du se vi har sat grid størrelsen til 15 x 15 i 15 miles omkreds.

localfalconn1

Efter at have valgt din virksomheds GMB-profil og indtastet dit ønskede søgeord. Skal der nu vælges et område, hvor du vil tjekke dine nuværende placeringer. Efter du har indtastet de forskellige informationer og starter en scan, får du vist dine placeringer fra dit valgte geografiske område. 

lokal seo placering

Efter at have foretaget den ønskede scanning, får du vist et flot interaktivt landkort, med resultater for hele det valgte område. 

Det er meget normalt placeringer svinger, alt efter området, jo længere væk vi bevæger os fra centrummet af placeringen af din virksomhed. Grunden til du ser mange første placeringer på screenshottet, er opvi har otimeret en del af vores lokale SEO, og står derfor stærkt på Google landkort. 

Der kan være mange gode forklaringer eller grunde til, hvorfor en konkurrent rangere over dig på en given lokation. Hvis en bruger eksempelvis søger efter en tøjbutik i København N, vil Google med stor sandsynlighed vælge en mere aktuel beliggenhed til at besvare den aktuelle forespørgsel. 

Som et andet nyttigt værktøj, kan du klikke på hver enkel placering og finde detaljerede informationer de konkurrenter der rangerer før dig. 

local falcon eks

Med en god lokal søgemaskineoptimering, er det altid muligt at opnå gode placeringer på Google map pack og lokale søgetermer. Oplever du alligevel dine konkurrenter opnår bedre placeringer end dig, er den simple forklaring ofte, at deres placering passer bedre til forespørgslen.

Google arbejder kun med en primær mission, at levere det bedst mulige svar på brugerens forespørgsel. 

Placeringer i de organiske søgeresultater

Har du en lokal virksomhed, bør du altid have fokus på, at opnå gode placeringer i din lokale Google Map pack. Men det er samtidig vigtigt, du ikke glemmer de traditionelle organiske søgeresultater. Som illustreret nedenunder, finder vi stadig de traditionelle søgeresultater lige nedenunder. 

Som du tydeligt kan se, er søgeresultatet fra Google Map pack meget dominerende. Til trods for Map pack er så dominerende i resultaterne på lokale søgninger, er det altid en god ide, at opnå så mange topplaceringer og fylde så meget som muligt.

Modsat søgeresultaterne fra Google Map pack der varriere efter hvilket område du befinder dig i, er gode placeringer på lokale søgeord, de samme ligegyldigt hvor de befinder dig.

Lokal SEO - Rangeringsfaktorer på Google

Lokal SEO - Google rangeringsfaktorer

Et af de vigtigste elementer i en effektiv markedsføring af mindre virksomheder, er hurtig blevet rangering af dit website i de lokale søgninger. Men hvordan opnår din virksomhed, de eftertragtede placeringer på den lokale søgemaskine? 

Imens mange SEO-firma og såkaldte SEO eksperter, desværre stadig fokusere på de gamle fremgangsmetoder. Har nogle af de små virksomheder, begyndt at se den store forskel en god lokal søgemaskineoptimering, gør for deres synlighed og anskaffelse af nye kunder. 

Med den stigende bevidsthed om vigtigheden af en stærk lokal tilstedeværelse, følger en tilsvarende stærkere konkurrence og stigende krav til Google søgealgoritmer.

Der findes desværre ingen officielle retningslinjer, for den rigtige formel til gode placering i de lokale søgeresultater. Det er derimod altid klog, at holde fokus på de 7 primære signaler illustreret og beskrevet nedenunder.  GMB-profil – Google My Business profil.

lokal seo rangering faktorer

1. Google My Business

Når det kommer til rangering i de lokale resultater, er det begrænset med officielle kilder. Men ifølge Google selv, er et af de vigtigste parametre, optimering af virksomhedens GMB-profil. Efterfølgende valgte et af verdens største SEO bureau Moz, at sætte det til en test med samme resultat. 

Senere i denne guide går vi i detaljer med hvordan, du kan optimere din Google My Business profil. For kort at nævne de vigtigste områder i en GMB-optimering: 

Der findes mange andre elementer på din Google virksomhedsprofil, som ikke i samme grad påvirker dine placeringer, men som stadig kan være vigtige i processen for, at gøre en interesseret til en betalende kunde. 

( Gå til optimering af din GMB-profil. )

2. Online anmeldelser

Ifølge studier foretaget af samme kilde viste det sig, at online anmeldelser var en af de vigtigere signaler Google bruger til rangering af lokale søgeresultater. 

Ved online anmeldelser, er det primært kundernes anmeldelser af deres oplevelse med virksomheden. Gode anmeldelser hjælper ikke kun Google til at verificere din virksomhed, men kan også hjælpe til, at overbevise nye potentielle kunder. 

For at få en bedre forståelse for online anmeldelser, deler vi dem op i 3 grupper. 

  • Google anmeldelser – Anmeldelser på din Google My Business profil 
  • Tredjepart anmeldelser – Anmeldelser på sider som Trustpilot, Yelp mm. 
  • Førstepart anmeldelser – Anmeldelser efterladt på din egen hjemmeside  

Udover de 3 primære kategorier af anmeldelser vil elementer som alderen, hvor mange anmeldelser du modtager, hvor godt du er repræsenteret, samt hvor troværdig kilden der afgiver anmeldelser er. 

3. ON-page SEO optimering

ON-page SEO optimering er alle de elementer, du kan optimere på din egen hjemmeside. ON-page seo optimering indebærer bl.a. elementer som:  (Lær mere om lokal ON-page seo optimering)

  • Titler, Meta-beskrivelser, Headings mm  
  • Side-struktur  
  • URL-struktur  
  • Indhold  
  • Interne links  
  • Søgeord  
  • Hastigheden på hjemmesiden  
  • Interaktion med hjemmesiden  
  • Brugervenlighed  
  • Gennemsnitlig tid brugeren bruger på siden.
  • Meget andet…  

Har du stadig spørgsmål til hvad seo er, kan du med fordel læse vores komplette guide til hvad er SEO er.   

Ved lokal seo optimering, har nogle af disse elementer større betydning end andre. For at give dig en bedre forståelse for hvilke, gennemgår vi kort de vigtigste optimeringer til en stærk lokal tilstedeværelse.  

Domænets Autoritet – Domæne autoritet er et begreb opfundet af Moz til, at beskrive hvor sandsynligt, det er for en given hjemmeside at rangere i Google søgeresultater. Det betyder praktisk talt, at en lokal virksomhed med en høj domæne autoritet, vil med stor sandsynlighed rangere højere end en tilsvarende virksomhed med lav domæne autoritet.   

Sidens Autoritet – Modsat domæne autoritet, er side autoritet en bedømmelse af styrken, på en bestemt side på dit websted. Hvis en side på dit websted, f.eks. har meget værdifuldt indhold eller mange backlinks. Vil sidens autoritet bidrage til bedre placeringer.    

NAP’s – NAP er en forkortelse og står for Navn, Adresse og Telefon nummer. Her handler det om, at sørge for både navn, adresse og telefon nummer, er korrekt og udfyldt alle mulige steder på nettet. Ved at bruge alle de tilgængelige online biblioteker, sender du de rigtige signaler til Google 

Optimering af hjemmesiden – Ved lokal SEO optimering af hjemmesiden, skal tekstindholdet, tags, interne links, brugeroplevelsen og dine søgeord, meget gerne afspejle det virksomheden faktisk tilbyder.  

Kvaliteten af indholdet på hjemmesiden – Ved at holde fokus på værdifuldt webstedsindhold fri for stave- og grammatiske fejl, kan en lokal virksomhed forvente at rangere højere, end tilsvarende virksomhed med indhold af lav kvalitet. 

Teknisk optimering og sikkerhedsforanstaltninger – Tilbage i 2019 offentliggjorde Google officielt, at hjemmesider i fremtiden først indekseres fra mobilfunktionaliteten. Af de vigtigste elementer af teknisk seo og sikkerhedsmæssige faktorer for rangering bør nævnes: 

    • Responsivt design 
    • Sikker og fri for malware 
    • Korrekt robots.txt 
    • Korrekte redirects 
    • Døde links 
    • Hastighedsoptimering 

4. Citations "Omtalelse af virksomheden"

Kontinuitet – Fremgår de korrekte oplysninger af din virksomhed, alle steder du er nævnt online? Tilsvarende skal oplysningerne meget gerne være de samme, som dem udgivet på hjemmesiden. 

For at kunne få en bedre forståelse af betydningen af omtale, kan du altid spørge dig de 3 simple spørgsmål. 

1. Hvor mange og hvor mange forskellige steder omtaler din virksomhed. 

2. Hvor kendte er de sider, hvor din hjemmeside bliver omtalt.

3. Hvor relevante er de sider, der henviser brugere til din hjemmeside? Et godt eksempel på et relevant link: Har du et tømrerfirma, vil et link fra en blog om “Nye køkkener” eller “tømrerarbejde”  bidrage med større værdi, end en blog med nyheder om fodbolde. 

5. Backlinks og interne links

Med links til din hjemmeside, er det altid de to primære typer af links – Interne links (links på din hjemmeside til din hjemmeside) og backlinks (Links fra andre hjemmesider til din hjemmeside).  

Som en del af sidens struktur, er interne links en vigtig del af arkitekturen på din hjemmeside. interne links er samtidig et vigtigt led i, at lede de besøgende let videre og finde det de søger på hjemmesiden.  

Har du eksempelvis en webshop der sælger fodbold udstyr, hvor mange af de besøgende direkte besøger dine sider med fodbolde. Kan interne links til fodboldhandsker, boldpumper eller boldnet, være gode og relevante interne links. 

Backlinks eller “indgående links,” er links fra en tredjepart, der peger og leder besøgende videre til din hjemmeside. Et godt eksempel på indgående links, er hvis din hjemmeside bliver nævnt i en online nyhed, blog eller fremvist på et anden side. 

Backlinks og interne links er ikke kun vigtige for lokale placeringer, men også en effektiv rangering booster for organiske placeringer. Værdien af et link til side, afhænger primært af disse 6 forskellige faktorer:   

Domæneautoritet – Som tidligere nævnt er domæneautoritet et udtryk for, hvor sandsynligt det er, at en given hjemmeside rangerer i søgemaskinens søgeresultater. En godt struktureret hjemmeside, med gode relevante interne links, vil altid rangere højere. Ved indgående links gælder reglen ofte, desto større autoritet siden der linker til din har, jo større værdi bidrager linket med.  

Sideautoritet – Som ved domæneautoritet, bidrager interne og indgående links med tilsvarende værdi. Som et godt tip kan et stærk indholdsside, rangere bedre end konkurrentens svage side med høj domæneautoritet. 

Antallet af links – Ved antallet af links, handler det om alle de indgående der peger på din hjemmeside 

Relevans af link – Når Googleberegner værdien af et link, ser de bl.a. på om linket kommer fra en relevant branche eller om indholdet er relevant, i forhold til din hjemmeside og hvad du tilbyder. 

Hvor kommer dine links fra – Når det kommer til backlinks, er en af de vigtigste faktorer hvor mange links og hvor de forskellige links kommer fra. Indgående links fra forskellige kilder på nettet, vil næsten altid bidrage, med bedre signaler end links fra en enkel ressource. 

Link ankertekst – Et af de vigtigste og ofte oversete elementer, er anker teksten på både interne og indgående links. Ved at bruge de søgeord du ønsker at rangere for i link teksten, vil det bidrage med tilsvarende større værdi. 

Google My Business

Google My Business

Nu hvor du har fået en bedre forståelse, for det basale ved en lokal søgemaskineoptimering, er det tid til, at starte optimering af din Google My Business profil.  Har du ikke allerede oprettet en GMB-profil, anbefaler vi du skynder dig gør krav på din virksomhed. GMB-profil er 100% gratis   

Som et af de mest indflydelsesrige og vigtigste elementer i en lokal søgemaskineoptimering. korrekt opsat og udfyldt GMB-profil. Uden en GMB-profil er det meget usandsynligt din virksomhed, får nogle placeringer i Google vigtige lokale landkort.    

Med en korrekt udfyldt GMB profil, kan kunder finde relevante informationer, åbningstider eller hurtigt finde dine kontaktinformationer. Hvis det er første gang du opretter en GMB-profil, er det vigtigt du udfylder og sikrer alt er korrekt.  

Når det kommer til placeringer i søgeresultaterne, er det vigtigt, at sikre alle informationer overens på din hjemmeside, GMB-profil og andre steder din virksomhed er nævnt online. Hvis din adresse ikke stemmer overens på primært din hjemmeside og GMB-profil, vil Google være i tvivl om virksomheden nu også er ægte.  

Skulle du blive nødsaget til, at ændre nogle af dine kontaktoplysninger som mail, tlf. nr., adresse eller lign. Skal du derfor altid sikre dig, de nye informationer er opdaterede og korrekte. Har du adgang, eller kan du kontakte de andre steder på internettet, din virksomhed er nævnt. Bør du altid opdatere og rette informationer, på alle andre eksterne kilder. 

Tip: Du kan læse vores fulde guide til optimering af Google My Business profil her

Optimering af din Google My Business profil

Nedenunder finder du i punktform listet, de vigtigste elementer ved en lokal optimering, af din virksomheds Google my business profil.

1. Udfyld alle punkter, informationer og muligheder

Første gang du skal udfylde din GMB profil, kan det være en god ide, at følge den officielle score Google selv giver dig. Denne score angiver det basale for, hvor godt eller komplet din GMB-profil er udfyldt. (Kan findes på midten af første side)

Ved at følge Google egen vurdering af din GMB-profil, er du sikker på alle de basale elementer er korrekte. Efter du har opnået en høj score på den grundlæggende optimering, er det vigtigt du ikke stopper og i stedet fortsætter med at udfylde alle mulige informationer. 

Google egen vurdering, dækker primært kun det grundliggende. Hvis du vil vinde og ønsker bedre placeringer for dine søgeord, end dine konkurrenter. Kræver det du udfylder alt bedst muligt og ofte krydrer det med flere lokale SEO-strategier.

2. Brug søgeord i dine GMB-tekster

Ved lokal SEO søgemaskineoptimering, gælder mange af de samme regler, som ved optimering af din hjemmeside. Google læser hele din GMB-profil for, at afgøre hvilke søgeresultater der er relevante.

Det er derfor altid en god ide, at finde og benytte flest muligt, af de unikke lokale søgeord du har fundet. Ved at inkludere søgeord i dine primære tekster, virksomhedsbeskrivelse og nyheder, øger du chancen for bedre placeringer i søgeresultaterne.

3. Tilføj billeder

Billeder er utrolig vigtige til, at fange dine besøgendes interesse. Ifølge Google selv, har virksomheder med billeder. Over 42% større chance for besøgende foretager en handling, som eksempelvis vejvisning på Google Maps. Samtidig med hjemmesider i gennemsnit modtager over 35% flere klik, . end tilsvarende GMB-profiler uden billeder. 

*Det er en god ide at navngive billedet med et relateret søgeord.

aabningstider gmb
4. Hold åbningstider og dage opdaterede

Som noget af det det første, er det vigtigt at udfylde dine åbningstider og holde dem opdateret ved ændringer. Har du specielle åbningstider på helligdage eller lukket. Tilbyder Google muligheden for, at angive særlige begivenheder. 

Ved at holde dine informationer opdateret, undgår du utilfredse kunder og dermed, at sende negative signaler til Googles søgemaskine. 

5. Indsaml anmeldelser og svar dine kunder

Ved at bruge lidt ekstra tid, indsamle nye anmeldelser eller besvare de allerede afgivne anmeldelser. Viser du dine kunder du værdsætter dem, samtidig med du sender positive signaler til Google om din virksomhed. 

God omtale øger ikke kun din synlighed i de lokale søgeresultater, men kan ofte være den udslagsgivende faktor for, om en kunde vælger dig eller konkurrenten. 

Som et bonustips kan de fleste virksomheder senere i processen, med fordel integrere det kendte Aggregaterating schema. Med Aggregaterating schema kan du få dine stjerner fremvist i søgeresultaterne eller din annoncering. 

6. Udgiv nyt indhold og lokale nyheder

Som et vigtigt element i enhver Google My Business optimering, er det vigtigt du udfylder produkter, tjenester, tilbud, kategorier og alt andet muligt.  

Nye indlæg eller nyt indhold er din mulighed for, at fortælle dine kunder om aktuelle begivenheder du ønsker fremvist. Som et af de største plusser, har Google lige lanceret et mobil venligt GMB-design for administratorer. 

Med nyt indhold på din GMB-profil, gælder de samme regler som på din egen hjemmeside. Det er altid bedst, at holde fokus på indhold af høj kvalitet. Hvis dit indhold ikke bidrager med nogen værdi for de søgende, vil det have den modsatte effekt på din lokale synlighed. 

7. Udfyld GMB kategorier, servicydelser og produkter

Det er vigtigt du altid udfylder de relevante kategorier, serviceydelser eller produkter du tilbyder.  

Ved at vælge hvilke kategorier din virksomhed operere indenfor, kan Google bedre bedømme, hvornår din virksomhed er aktuel for en søgning. 

Når du skal vælge kategorier, kan du i første omgang, kun vælge en primær kategori.  

Det er vigtigt, at du efter har tilføjet din primære kategori, husker at tilføje alle relevante sekundære kategorier. 

Ved at tilføje serviceydelser og eller produkter til din GMB profil, kan kunderne hurtigt se hvad du har at tilbyde. Som en bonus har du mulighed for, at tilføje et link direkte til din hjemmeside. 

Lokal ON-page søgemaskineoptimering
Lokal ON-page søgemaskineoptimering

Ved tale om lokal on-page søgemaskineoptimering, tænker de fleste primært kun på den traditionelle GMB-profil, Lokale søgeord, NAP citater og backlinks.

Som et af de vigtigste led i en god lokal seo optimering, har on-page seo en stor indflydelse, på dine placeringer i søgeresultaterne.

Ved at udføre en god lokal seo optimering, opnår du ikke kun bedre placeringer i Google map pack, men også de lokale søgeresultater og styrker samtidig hele din digitale tilstedeværelse.

I dette afsnit får de 4 vigtigste måder til, hvordan du som lokal, national eller international virksomhed opnår succes i søgeresultaterne.

Ved at holde fokus på de rigtige og værdifulde optimeringer, får din virksomhed det maksimale, ud af til af din digitale tilstedeværelse.

title tag gmb
1. Få flere klik med gode Title tags

Title tag er en af de bedste måder, at få flere klik og modtage flere besøgende.

Et godt title tag bør altid beskrive et klart budskab, gerne beskrevet ved fordelene for den interesserede. Som guideline skal et title tag, indeholde mellem 50-70 tegn.

Ved markeder med hård konkurrence eller større byer, vil det ofte være en fordel, at oprette individuelle indholdssider. Hvor de specifikke indholdssider kan målrettes, med de bedste af dine lokale søgeord.

Title tags fortæller tydeligt, hvad dine besøgende kan forvente at finde på siden. Samtidig gør brugen af gode title tags, det lettere for søgemaskinerne, at læse hvad siden handler om og hvordan den bør indekseres.

Bemærk: Anvend kun dine lokale søgeord, hvis de er relevante i titlen. Ved SEO optimering gælder reglen altid – brugerne er altid vigtigere end søgemaskinen.

2. Brug unikke tekster af høj kvalitet alle steder

Kvaliteten af indholdet på dit website, er et vigtigt led i en seo og lokal on-page optimering. Dit indhold er den perfekte mulighed til, at overbevise dine kunder om hvorfor de skal vælge dig. 

Samtidig vil brugen af unikt velskrevet, spændende eller informativt indhold, sende positive signaler til søgemaskinerne som Google, der øger din samlede autoritet. 

Et godt tip – Sæt dig i kundernes sted. Hvis du foretager en søgning efter en tjeneste, produkt eller sted, hvilke ord eller udtryk relateret til dit lokalområde, ville du selv bruge?  

Efter du kender svarene på alle disse spørgsmål, kan du bedre beslutte dig for, hvordan du bedst målretter dit unikke indhold til dit lokale område. 

Selvom det kan lyde som om lokal SEO kun handler om din lokale tilstedeværelse, er en af de største fordele du rangere for lokal seo i hele landet.  

En god taktik til on-page lokal seo, er brugen dedikerede landing pages, der kan målrettes specifikt til de forskellige søgeord du ønsker at rangere for. 

Advarsel – Brugen af duplikeret tekst, vil medføre straf fra søgemaskinerne 

3. God sidestruktur med Interne links

Interne links er en god måde, at lede kunderne hurtigt og korrekt videre til relevante sider eller informationer. Samtidig vil en godt struktureret hjemmeside, hjælpe søgemaskinerne med lettere finde dine lokale servicer. 

En stærk intern linkstruktur bidrager også til, at andre stærke sider på dit websted. Vil bidrage til et boost af dine lokale sider, der kombineret styrker hele din digitale tilstedeværelse.  

Det er derfor vigtigt, du altid integrere søgeord i dine allerede skrevet tekster. Et andet eksempel kunne være, at tilføje interne link til andre relevante indholdssider øverst på siden. 

Brug lokal virksomheds schema - Rich snippets
4. Brug lokal virksomheds schema - Rich snippets

Som en vigtig del af enhver SEO optimering og ligeså vigtig ved lokal SEO, er det at adskille sig fra konkurrenter et must. Læs mere om schema markup hos Schema.org

Det at integrere korrekt schema markup, kræver en SEO ekspert og ofte også en hjemmeside udvikler. Med schema markup kan du tilføje elementer som, telefon nummer adresse eller rich snippets. 

Rich snippets – også kaldet AggregateRating er en af de bedste metoder til, hvordan du kan adskille dig fra dine konkurrenter. Med rich snippets forvandler dine kedelige søgeresultater sig til flotte rich snippets med stjerner “anmeldelser”. 

lokal link building
Lokal link building

Mange af teknikkerne der bruges ved anskaffelsen af backlinks til lokal seo, er de samme som ved den traditionelle seo optimering.

Som tidligere beskrevet i denne guide, er nyt velskrevet og værdifuldt indhold den bedste metode til, at tjene nye links til din hjemmeside. 

Forskellen på en lokale backlink og den mere traditionelle link building strategi, er du fokusere på de lokale ressourcer til, at skabe stærke relationer til lokalområdet.

I dette kapitel lærer du hvor du finder de lokale backlinks, hvilke links du bør fokusere på, alt du bør vide om lokal link building og hvordan du opnår succes med din lokale søgemaskineoptimering. 

1. Dit eget netværk af virksomheder

Det bedste sted at starte, er ofte dine allerede etablerede relationer til andre personer eller virksomheder du kender. Det er som regel nemmere, at overbevise en bekendt fremfor en fremmed. 

Tilbyder du en service og køber dine produkter et bestemt sted, kunne det være oplagt at undersøge mulighederne for et link til din side. 

Måske du har forskellige leverandører eller kender ejeren af en anden virksomhed, hvor du kan få dit link placeret på deres side. 

Det kan også være du kender en der driver en blog, avis eller side med nyheder, dette kan være et af de mest værdifulde links, specielt hvis siden har relevant indhold.  

Som eksempel kan vi hos LittleWonders, finde en liste med lokale forhandlere: 

littlelink1
2. Links fra sider der allerede rangere

En af de mest simple metoder til, at finde nye potentielle muligheder for links er, at foretage en simpel søgning på Google. Ved at bruge et af dine relevante søgeord på søgemaskinen, kan du forsøge at kontakte ejerne og få et link. 

I stedet for at fokusere på dine konkurrenter, kan det være en god ide at fokusere på eksempelvis: 

  • Hjemmesider med anmeldelser 
  • Biblioteker over virksomheder 
  • Sider der tillader registrering af hjemmeside URL 

Som en af bonusserne ved denne strategi, benytter brugere ofte listerne til, at finde en relevant virksomhed eller bekræfte deres troværdighed. 

Fordelen ved denne linkstrategi, er det normalt vis er hurtigt, at tilmelde eller tilføje din virksomhed, bidrager med hurtig værdi og koster som regel ikke noget. 

Nedenunder har vi foretaget en søgning efter en tandlæge, hvor vi kan se 1 placering efter den lokale map pack, er et bibliotek over 15 tandlæger i vores lokale område. 

3. Tjek dine konkurrenters links

Ved at bruge et af de store værktøjer til søgeordsanalyse fra SEMrush eller Ahref, kan du nemt tjekke dine konkurrenter eller lignende virksomheders backlinks. 

Ved at tjekke dine konkurrenters backlinks, kan du hurtigt finde gode muligheder for links. 

Når du undersøger dine konkurrenter, vil du opdage de fleste links, ofte kommer fra sider du frit kan tilmelde dig. Men finder du links fra relevante kilder, kan cold email outreach være en god ide.

backlinks2
4. Bliv sponsor af lokale events

Som et effektivt led i link building, mangler lokale events næsten altid en sponsor.

Ved at fokusere på at støtte lokale events, der giver dig et værdifuldt link tilbage. Kan du både styrke din hjemmesides autoritet, samtidig med du opbygger lokale relationer.

På trods af det primært er et backlink du er efter, kan værdien af de ofte fremviste reklamer, banners eller lign. have en endnu større effekt.

5. Lokale medier

En god mulighed for anskaffelsen af værdifulde links, er lokalaviser eller lokale sider med nyheder. 

De fleste aviser og nyhedssider, bringer med glæde dine nyheder eller mod en mindre betaling en annonce. Fordelen ved disse links, er de ofte bidrager med stor værdi i form af besøgende. 

Afholder din virksomhed specielle arrangementer, har du nogle spændende nyheder eller lign. Vil lokale medier ofte gerne bringe historien, hvis du blot kontakter dem i forvejen. 

Scroll to Top