OnlineMarketers

Skab vækst SEO Webshop

Med en andel på over 92% af alle brugere, er søgemaskinerne med afstand den største og mest værdifulde kilde til nye leads. 

seo webshop

Hvorfor er webshop seo vigtigt?

I den evigt digitaliserede verden, er det kun blevet vigtigere, at potentielle kunder kan finde dig på Google. Søger vi efter et produkt, en service eller måske en vigtig information, åbner mange som det første en søgemaskine som eksempelvis Google. Hvis din webshop ikke vises i Google søgeresultater, mister du derved en den største og mest værdifulde kilde til trafik der findes.

Ifølge officielle studier kombineret med vores erfaring, har vist at webshop seo, målt over tid, er den mest omkostningseffektive form af online markedsføring der findes.

Fordelen ved webshop seo, er du arbejder med alle facetter af webshoppen, og hvordan den performer. Nogle eksempler på de vigtige elementer i søgemaskineoptimering af webshop, indeholder elementer som seo tekster, tags, side struktur, hastighedsoptimering og alle elementer der kan lede til større salg. Webshop seo er altså vigtigt, fordi det i stor grad handler om, at identificere de tiltag der skaber størst værdi for netop dig.

rekl13

Organisk trafik steget med over 56%

rekl2

Gennemsnitlige ordre øget med 113%

rekl1

256% flere visninger på Google

Vi over 10 års erfaring, i planlægningen og udførelsen af succesfuld Webshop seo.

Har du brug for hjælp til Webshop seo, kan du kontakte os direkte på +45 41824796

Ønsker du  at lære mere om hvordan du kan forbedre dine placeringer på søgemaskinerne.Tager vi dig igennem 8 gode tips til webshop seo. 

Få flere klik med en SEO optimeret webshop

Ifølge de seneste offentliggjorte analyser, modtager søgemaskinerne mere end 53% af den samlede trafik på internettet. Dykker vi længere ned i resultaterne, modtager 1 pladsen 25% af denne trafik. Samlet står de første 10 resultater, for over 91% alt denne trafik. 

Søgemaskineoptimering af webshop består primært af 2 elementer, som er on-page seo og off-page seo. Den enkle forklaring på on-page seo, er optimering af alt vedrørende din  hjemmeside. Ved at optimere elementer på din webshop, kan du opnå bedre placeringer på søgemaskinerne.

Modsat er off-page seo alle elementer udenfor din hjemmeside, der kan opbygge din autoritet og derved forbedre din synlighed og give flere besøgende.  Selv med en fuldt seo optimeret webshop og verdens bedste indhold, er du ikke nødvendigvis garenteret en første plads. Sidder du fast eller synes du ikke din placeringer rykker sig, er det ofte elementer du finder nedenunder, der med stor sandsynglighed, kan give det sidste skub.

  • Link building
  • Content marketing 
  • Social media marketing

Med det store potentiale ved, at opnå en af de gyldne top placeringer på Google. Leder mange som en selvfølge efter en genvej, men som alt der er værd at opnå i livet, tager det tid og kræver hårdt arbejde. Længere nede på siden, finder du vores 10 gode tips til webshop seo.

Hvad koster webshop seo?

Prisen på webshop SEO afhænger ofte af størrelsen på virksomheden, dine ambitioner og budgettet. Uanset hvilken SEO pakke du vælger, bestræber vi os på at skræddersy indholdet til netop dine behov – og vi er altid åbne for en dialog omkring nye tiltag og ændringer i din valgte webshop seo pakke.

Svaret på ”Hvad koster Webshop SEO?” afhænger også i høj grad, af den nuværende konkurrence på markedet, for er du oppe imod store etablerede virksomheder, som ofte har mange år på markedet, kan det tage mange måneders eller år for, at opnå de ønskede top placeringer – selv ved hjælp af de rigtige strategier og mest effektive fremgangsmåder.

Med vores mange års erfaring i webshop seo, ved vi nøjagtig hvad det kræver at opnå top placeringer på Google. Har du et mindre budget, men ønsker at starte med det samme. Kan du med fordel vælge webshop seo starter pakke, der sørger for du kommer igang med det samme. Har du større ambitioner og et budget der tillader det, kan du med en af vores større pakker, der hurtig omsætter investeringen til afkast.

Webshop seo starter pakke

Indeholder 2 timer arbejde pr. md.
Fra 1.500 kr. pr. md.

Mindre virksomhed

Indeholder 7 timer arbejde pr. md.
Fra 5.000 kr. pr. md.

Stor virksomhed

Indeholder 22 timer arbejde pr. md.
Fra 15.000 kr. pr. md.

Webshop seo - 8 tips til top placeringer på Google

Er du ny til seo optimering, eller bare ikke har et budget til webshop seo. Kan du selv uden at være den store seo ekspert, med fordel starte med din optimering af din webshop allerede idag.

Vi har sammenfattet en spændende og samtidig effektive 8 tips, til bedre placeringer på søgemaskinerne. Ved at læse vores korte guide, ved du hvordan du får din webshop til to placeringerne. Vil du i stedet lære mere om seo, kan du med fordel læse mere i vores store udvalg af seo artikler 

Implementering af søgeord på din sider, produkter, kategorier og servicer
Implementering af søgeord på alle dine sider

Før vi starter på de mere tekniske forbedringer, er det vigtigste, at sikre dig dine sider er optimeret til søgeord din målgruppe faktisk søger efter. Ved at starte med grundig søgeordsanalyse, kan du finde muligheder til bedre og nye gode placeringer. Du kan også læse mere om seo analyse

Før du begynder din egentlig søgeordsanalyse, er det vigtigt vi først prøver, at forstå hvordan vores kunder tænker, når de foretager en søgning på en af søgemaskinerne. Ved at sætte dig i kundens sted, kan du finde inpiration til gode muligheder eller søgeord, du med fordel kan undersøge nærmere. 

Ved en søgeordsanalyse til webshop, starter vi ofte med lave en lang liste af potentielle søgeord. Som regel gælder det altid, jo flere søgeord eller mulige variationer vi kan finde, desto bedre er vi stillet. Når vi har samlet en lang liste af potentielle søgeord, kan vi gruppere og segmentere dem til de forskellige sider på webshoppen. En anden meget effektiv metode til at finde nye søgeord, er muligheden for at undersøge hvilke søgeord dine konkutter allerede rangere for.

Efter at have lavet en lang liste med søgeord og fundet de gode alternativer af søgeord. Er det næste skridt, en analyse grundig analyse af konkurrenternes styrker og svagheder. Ved at notere hvilke konkurrenter du kæmper mod, hvor længe de har eksisteret eller hvor meget trafik de modtager. Har du en bedre forståelse, for hvilke søgeord du bør vælge.

Nu hvor vi har fundet vde søgeord, der også er realistiske at opnå. Er det sidste men vigtigste skridt, at undersøge hvad hensigten egentlig er bag søgeordet. Sælger du eksempelvis et par sko, vil et søgeord som “sko str”, være et meget dårligt valg. Hvis brugeren brugeren efter information om sko størrelser, er det formentlig ikke dit produkt han ønsker at finde.

For at give dig en god start, har vi lavet en liste over de mest populære værktøjer til seo analyse

Google Keyword PlannerGratis Skal det være gratis, er Keyword planner et godt sted at starte. Nogle af ulemperne ved Google Keyword planner, er den ikke giver mange og manglende informationer.

Google Trends – Google eget værktøj Google trends, bruges normalt kun til at finde sæson bestemte søgeord. Nogle gode eksempler på søgeord relateret til en bestemt sæson, kunne eksempelvis være påske æg, der har flere søgninger til påske.

Google – Google egen søgemaskine, er et af de bedste værktøjer til Søgeordsanalyse. Hvis vi åbner Google og indtaster vores søgeord, vil Google vise longtail søgeord og gode forslag til lignende forslag folk søger efter. 

Answer The Public – Hvis du er nysgerrig på, hvad folk søger på i kombination med dit kerneprodukt eller din kerneydelse, så er dette værktøj fantastisk. Her kan du blot indtaste det eller de søgeord, du gerne vil vide mere om, hvorefter maskinen graver resultaterne frem til dig. Der er som regel masser af relevante forslag imellem – også til dit videre arbejde med indhold til webshoppen.

Optimering af dine webshop produkt sider

Nu hvor du har fået implementeret søgeord til dine sider, er det tid til at fokusere på, hvordan vi kan gøre brugeroplevelsen bedre. Selvom du har verdens bedste produkt og dertilhørende kundeservice, sælger du ingenting hvis ikke dine brugere ligeledes har en god oplevelse.

Ved rangering af dine søgeord og sider, annoncerede Google tilbage i februar 2019 E-A-T. E-A-T der står for Ekspertise, autoritet, troværdighed, som ordene antyder, handler det om at levere så troværdigt informativ indhold muligt, gerne underbygget med troværdige kilder.

Men hvordan forbedre jeg så brugeroplevelsen på min webshop?  

For at gøre din webshop endnu mere succesfuld, kan du med fordel bruge noget så simpelt som mere hvid plads. Ved at opdele siden og fremhæve de vigtige informationer. Kan vi bedre holde fokus, på det der faktisk bidrager med størst værdi.

Har du en webshop, er det vigtigste og bedste sted at starte, flere og gerne bedre produkt billeder. Ved at fremvise alle detaljer af dine produkter, og give dine kunder en fornemmelse af nærmest, at stå med produktet i hånden, kan du hurtigt og nemt adskille dig fra dine konkurrenter. Sandheden er de fleste webshop ejere, ofte kun gør det arbejde mest nødvendigt.

Har en en hjemmeside eller webshop, der sælger en service, information eller produkter, er et af de mest effektive tiltag, noget så simpelt som tilføjelse af andmeldelser. Ifølge de seneste studier foretaget i 2022, læser og influere andmeldser over 34% af alle forbrugere før et køb.

Mobil venligt web design er et must!
Mobil venligt web design er et must!

Som en fast integreret del i enhver seriøs seo-strategi for webshops, bør du altid prioritere et mobil venligt responsivt webdesign. Siden 2019 hvor Google annoncerede deres nye E-A-T tilgang, annoncerede man samtidigt skiftet til mobile first. Det betyder helt konkret, at Google som det første indeksere og udnersøger dine sider fra mobil. Hvor det før var desktop versionen Google inspicerede, tager Google nu udgangspunkt i, hvor godt siden er optimeret til mobil enheder.

Det er derfor altid en god ide, at tjekke hver enkelt af  dine sider igennem, for at sikre hele webshoppen er responsiv og mobilvenlig. Hvis din hjemmeside har et responsivt design, betyder det ofte du vil se et andet men “lettere” design på mobilen og på tablet. Ved at tilpasse indholdet til skærmens størrelse, fylder hjemmesiden mindre og bliver derfor hurtigere.

Vil du opnå bedre placeringer på søgemaskinerne, er det vigtigste derfor en mobil venlig webshop. Hvis du vil tjekke din nuværende webshop, kan du med fordel bruge Google eget værktøj Pagespeed Insights.  

Intuitiv navigation får dine brugere til at blive længere

Når det kommer til flere konverteringer, og få det maksimale ud af dine besøgende. Kommer vi ikke udenom brugeroplevelsen, er en af de bedste måder, at fastholde vores bruger længere. Ved at bruge intuitive og nemt tilgængelige og overskuelige menuer og links, kan vi hjælpe brugerne, til de også ankommer til de sider vi faktisk ønsker. Med det store online udvalg, er det vores job at gøre valget nemt. Kan dine besøgende ikke finde det de søger, har du allerede på forhånd tabt dem. 

Heldigvis findes der mange en lang række store som små justeringer, der nemt kan forbedre navigationen på vores webshop. Nedenunder har vi lavet en kort liste med forklaring, over de vigtigste optimeringer til god navigation på din webshop.

God navigation

Start altid med, at sikre dig dine menuer, er overskuelige og nemt tilgængelige. Ved at indelle de vigtigste sider, kan brugerne lettere få et overblik, over hvad du tilbyder. Har du eksempelvis en webshop der sælger tøj, med et speciale i udvalget af sko. Kan du med fordel have en overordnet kategori med navnet sko, hvorefter de forskellige sko kan grupperes i mærker, str eller lign.

En vigtig del af webshoppen og navigation, er overvejelser vi bør gøre os, i forbindelse med funktionaliteten på alle enheder. Har du eksempelvis verdens bedste menu på computeren, er det ikke en selvfølge den også passer til tablet og mobil enheder.

Kategori struktur
Kategori struktur

Ved at opdele vores sider i sidens menu, kan brugerne lettere skabe et overblik over hvad hjemmesiden egentlig indeholder. Et godt eksempel herpå, kunne f.eks. være, en webshop der sælger sko. Ved at bruge en overordnet kategori ved navnet sko i vores menu, kan brugerne nemt finde de forskellige variationer af sko vi tilbyder. 

En anden vigtig del af gode navigations menuer, er overvejelser vi bør have i forbindelse med funktionaliteten på andre enheder. Selvom du har verdens bedste menu på computeren, er det vigtigt den også passer til tablet og mobil enheder. Vi anbefaler derfor altid, at bruge forskellige menuer til hver af de forskellige enheder. 

Søgefelt til varer
Søgefelt til varer

Har du ikke allerede et søgefelt på din webshop, bør du få et implementeret hurtigst muligt. Ifølge undersøgelser ser over 30% af brugere, som det første efter søgefeltet. Men hvad måske er endnu vigtigere, har undersøgelserne vist, at kunder der bruger søgefeltet oftere ender som en betalende kunde. Du kan altså med et godt søgefelt, levere bedre brugeroplevelse, samtidig med du øger konvertering blandt brugerne.

Vi har sammensat en kort liste ethvert søgefelt bør overholde:

  • Viser søgefeltet et stort antal varer?
  • Viser søgefeltet dine kategorier?
  • Er det nemt at finde søgefeltet?
  • Virker søgefeltet hurtigt?
  • Virker søgefeltet på alle enheder?
Brug breadcrumbs
Breadcrumbs & URL struktur

En nem måde forbedre navigationen på dine produkt ogkategori sider, er ved at tilføje breadcrumbs til de forskellige sider.

Hvad er breadcrumbs? Breadcrumbs er betegnelsen for de små link, hvor du nemt kan se din nuværende placering, samt de foregående links i hirakiet. 

Tips til bedre brug af breadcrums:

  • Brug breadcrumbs på alle kategori og produkt sider
  • Første link i dine breadcrumbs er forsiden
  • Husk breadcrumbs på mobilen
  • Brug en skrift størrelse der passer
hastighedsoptimering af webshop
Hastighedsoptimering af webshop

En af de vigtigste ingredienser til bedre placeringer på Google, er hastighedsoptimering af din webshop. Ifølge Google egen test Google Pagespeed, er hastigheden den vigtigste faktor, når det handler om at forbedre dine brugeres oplevelse.

For at give en bedre forståelse for, hvorfor hastigheden af en webshop er så vigtig. Kan vi dykke længere, af de seneste studier foretaget. Ifølge Google statistikker, forlader over 53% af dine brugere siden hvis den tager over 3 sekunder at indlæse. Men måske endnu vigtigere, fandt et andet studie, at for hvert sekund du kan skære af indlæsningstiden, steg chancen for konvertering med 300%!

Hvis du er i tvivl om hvor hurtig din webshop er, kan du med fordel bruge Google eget Pagespeed Insight, GTMetrix eller Pingdom Tools. Du bør altid sigte efter, din webshop maksimalt tager 3 sekunder at indlæse. Tager det over 3 sekunder at indlæse din webshop, bør hurtigst muligt overveje en hastighedsoptimering af webshop.

Har du kendskab til det basale og ønsker at komme igang, har vi sammensat en kort guide over de vigtigste punkter du kan starte. Har du brug for hjælp, tilbyder vi forskellige servicer til hastighedsoptimering.

Optimering af billeder

Der findes forskellige niveauer og metoder til optimering af billeder. I stedet for at gennemgå dem alle, giver vi dig den helt rigtige løsning fra start. Efterfølgende gennemgår vi nogle af alternativerne sammen med en forklaring på, hvorfor du ikke bør vælge dem.

  1. Alle billeder skal være i den præcise størrelse, billedet bliver vist på både PC og mobil.
  2. Anvend altid det format der fylder mindst muligt.
  3. Inden upload brug et komprimeringsværktøj eksempelvis Tiny PNG
  4. Content delivery netværk (CDN) eksempelvis: Cloudflare eller Amazon server netværk
  5. CDN-netværk der understøtter SVG format til dine billeder.

Har du en stor webshop, eller ønsker du at gøre arbejdet halvt. Findes der mange alternativer, i form af plugins til din webshop. Ulempen ved at bruge dem, er de ofte kun gør arbejdet halvt, samtidig med der ligger endnu et program og roder i backend. Selvom det kan virke som en stor opgave, er det en af de bedste metoder til direkte, at øge resultatet på bundlinjen og forhåbentligt distancere dig fra dine konkurrenterne.

Lazy load af billeder

Som navnet antyder, er lazy load en metode til, at hjemmesiden først indlæser billeder og video, når det er relevant for brugeren. Ved at vente med at indlæse de forskellige elementer til de faktisk skal bruges, vil hjemmesiden være markant hurtigere til at indlæse. Mange webshop primære formål er at sælge produkter, hvor mange og gerne store billeder er et must.

Her kan lazy load af dine billeder, sikre kunden venter på det første billede, hvorefter de resterende kan hentes i baggrunden. Hvis du ikke kan implementere det selv direkte i koden, kan du få en udvikler til at hjælpe dig. Alternativt har de fleste temaer, ofte en funktion til lazy load.

Fjern overflødigt CSS og Java

Et problem mange webshop lider af, er den store mængde overflødige koder og scripts. Medmindre du er teknisk dygtig, bør du få kompetent udvikler til at hjælpe dig. Der skal ryddes op, dine scripts skal indlejres, css og java samles og alt bør optimeres, til så få niveauer som muligt.

Jo mindre og renere kode din webshop består af, desto hurtigere vil alt på din webshop være. Har du ikke den store viden eller budget til optimering af koder, findes der forskellige plugin løsninger hvoraf den største er WP Rocket.

Cache og CDN

Ved at benytte CDN der samtidig understøtter caching, kan du skabe det ultimative hurtige webshop. Selvom det kan være fristende at sætte op, anbefaler vi en af vores løsninger til hastighedsoptimering. Med volumen følger fordelene, hvor du kan nyde godt af vores kompetente rådgivning med garanti for resultater til den absolut skarpeste pris.

Fjern døde links og optimering af din 404 side
Fjern døde links og optimering af din 404 side

Ødelagte links vil direkte påvirke dine placeringer, men måske hvad er endnu vigtigere ødelægge brugeroplevelsen for dine kunder. Hvis du linker internt eller eksternt til et dødt link, vil brugeren opleve det som uprofessionelt eller måske endnu værre, bare forlade hjemmesiden med det samme.

Bruger du allerede et af de store SEO-værktøjer, vil du med stor sandsynlighed have en funktion, der scanner hele din hjemmeside for døde links. Efter du har identificeret de døde links, skal de enten fjernes eller ændres til de rette destinationer. Hvis du ikke allerede bruger et af de store SEO-værktøjer, kan du med fordel anvende Deadlinkchecker

En af de bedste metoder, at undgå dine kunder lander på en død side, er implementering af en god 404 side. Du kan med fordel tjekke i dit tema, om det skulle have en klassisk 404 side. Her kan udfylde skabelonen, med links der kunne være relevante og fastholde dine kunder

Brug struktureret datamarkering til Rich Snippets
Brug struktureret datamarkering til Rich Snippets

Efter at have optimeret alle dine produkter og kategorier, er det tid til at implementere aggregaterating til dit schema markup. Som illustreret ovenover, er aggregaterating en metode til, at fortælle Google hvordan den skal aflæse og vise dine andmeldelser.

Når vi som forbrugere handler, er andmeldelser en af de bedste metoder til, at blive mere synlige end dine kunder. Ifølge de seneste studier foretaget af Google, har produkter, sider eller blogs med aggregaterating, over 33% større sandsynlighed for at modtage et klik fra søgemaskinerne.

Sådan tilføjer du aggregaterating schema markup.

Der findes primært 2 metoder til, at begynde at få vist dine anmeldelser. Du kan tilføje markup til hjemmesidens kode, eller bede din udvikler gøre det for dig. Den anden metode er at benytte en af betalte abonoment løsninger, der kan sørge for at vedligeholde og implementere koden for dig.

Hvis du ønsker at implementere aggregaterating til dit schema markup selv, kan du med fordel følge Google egen guide her

Implementering af e-mail marketing

E-mail marketing er en af de bedste og bedst konverterende metoder til, at opbygge bedre relationer med dine nuværende eller potentielle kunder. Selvom du først er ved at starte op og antallet af kunder er få, vil korrekt implementeret e-mail marketing kun, akkumulere bedre resultater med tiden.

Når du har først har fået samlet nogle tilmeldte, kan du med e-mail marketing sende målrettede budskaber, til netop det segment du ønsker. En af de største fordele ved e-mail marketing, er kunderne ofte allerede har handlet, eller vist interesse for dine produkter. Når du først har fået samlet nogle gode lister, er e-mail marketing derfor en de bedste værktøjer til øget salg og omsætning.

Vi har sammensat en kort liste over tips, du med fordel kan bruge til dine mail kampagner. Du kan læse mere om det perfekte nyhedsbrev her.

  • Automatiserede løsninger til opbygning og afsendelse af mails.
  • Automatisk indsamling af mail adresser.
  • Anvend et mail program der lader dig se statikker som åbningsrate, klik mm.
  • Mail program bør have analyser over antal tilmeldte / afmeldte.
Scroll til toppen