OnlineMarketers

Skab vækst SEO Webshop

Med over 92% af den samlede trafik på internettet, er søgemaskinerne med afstand den største og mest værdifulde kilde til nye leads. 

seo webshop

Hvorfor er webshop seo vigtigt?

I den evigt digitaliserede verden, er det kun blevet vigtigere, at potentielle kunder kan finde dig på Google. Hvis vi mangler et produkt, en service, noget bestemt information eller lignende, åbner vi som det første Google og undersøger alternativerne. Hvis din webshop ikke vises i Google søgeresultater, mister du derved en af de mest værdifulde kilder til trafik på internettet. 

Webshop seo målt over tid, den mest omkostningseffektive gren af online markedsføring der findes. Modsat hvad mange tror, handler webshop seo i stor grad om, at arbejde med alle facetter af en webshop. Arbejdet med seo webshop handler derfor i stor grad om, at identificere de tiltag der skaber størst værdi for netop dig.

rekl13

Organisk trafik steget med over 56%

rekl2

Gennemsnitlige ordre øget med 113%

rekl1

256% flere visninger på Google

Vi over 10 års erfaring, i planlægningen og udførelsen af succesfuld Webshop seo.

Har du brug for hjælp til Webshop seo, kan du kontakte os direkte på +45 41824796

Ønsker du  at lære mere om hvordan du kan forbedre dine placeringer på søgemaskinerne.Tager vi dig igennem 8 gode tips til webshop seo. 

Få flere klik med en SEO optimeret webshop

Ifølge de seneste tal, modtager søgemaskinerne over 53%, af den samlede trafik på internettet. Tager vi et nærmere kig på resultaterne, kan vi se første pladsen modtager 25% af denne trafik og de første 10 resultater, modtager samlet over 91% af denne trafik. 

Søgemaskineoptimering af webshop, består primært af 2 elementer. On-page seo og off-page seo. Den enkle forklaring på on-page seo er optimering af alt på hjemmesiden, der kan forbedre dine placering på søgemaskinerne, og give flere besøgende til din webshop.

Nogle eksempler på on-page seo kunne være: Hastighedsoptimering, sidestruktur, overskrifter, meta tekster søgeord og meget mere. Modsat består off-page seo af alt der kan optimeres udenfor din webshop. Nogle gode eksempler på off-page webshop seo er: links, content marketing, brand awereness, social media mm.

Med det enorme potentiale ved, at opnå en af de gyldne top placeringer på Google. Håbe mange selvfølgelig der findes en genvej, men som alt der er værd at opnå i livet, tager tid og kræver en hårdt arbejde arbejde. Hvis du allerede nu ønsker at se hvordan dan starte med webshop seo, har vi sammensat 10 gode tips til webshop seo.

Hvad koster webshop seo?

Prisen på webshop SEO afhænger af størrelsen på virksomheden, dine ambitioner og budget. Uanset hvilken SEO pakke du vælger, bestræber vi os på at skræddersy indholdet til netop dine behov – og vi er altid åbne for en dialog omkring nye tiltag og ændringer i din valgte webshop seo pakke.

Svaret på ”Hvad koster Webshop SEO?” afhænger i høj grad også af den nuværende konkurrence på markedet, for er du oppe imod store etablerede virksomheder, som ofte har mange år på markedet, kan det tage mange måneders eller år af dedikeret arbejde at nå toppen – selv ved hjælp af de rigtige strategier og mest effektive fremgangsmåder.

Med vores mange års erfaring i webshop seo, ved vi nøjagtig hvad det kræver at komme til tops på Google. Har du et mindre budget, men ønsker at starte med det samme. Kan du med fordel vælge webshop seo starter pakke, der dækker de mest basale krav til webshop seo. Har du større ambitioner og et budget der tillader det, kan du med en af vores større pakker hurtig omsætte investeringen til afkast.

Webshop seo starter pakke

Indeholder 2 timer arbejde pr. md.
Fra 1.500 kr. pr. md.

Mindre virksomhed

Indeholder 7 timer arbejde pr. md.
Fra 5.000 kr. pr. md.

Stor virksomhed

Indeholder 22 timer arbejde pr. md.
Fra 15.000 kr. pr. md.

Webshop seo - 8 tips til top placeringer på Google

Hvis du er ny til seo, eller ikke har et budget webshop seo, kan du selv uden at være en seo ekspert, med fordel starte med din webshop seo allerede idag.

Ved at læse vores 8 tips til bedre placeringer på Google, kan du nemt afkryde og sikre dig, du overholder de vigtigste elementer i webshop SEO. Ønsker du i stedet, at lære mere om seo, kan du med fordel læse mere i vores store udvalg af artikler 

Implementering af søgeord på din sider, produkter, kategorier og servicer
Implementering af søgeord på alle dine sider

Før du starter på egentlige tekniske forbedringer, er det vigtigste, at sikre dig dine sider er optimeret til søgeord din målgruppe søger efter. Før du starter din søgeordsanalyse, er der et par vigtige ting du kan overveje. Du kan også læse vores grundige guide til seo analyse

Det bedste du kan gøre før din søgeordsanalyse, er at prøve forstå hvordan dine kunder tænker, når de foretager en søgning på Google. Ved at sætte dig i kundens sted, kan du finde gode ideer til hvilke søgeord, du burde undersøge nærmere. 

Optimering af søgeord på webshop handler praktisk talt om, at lave en lang liste af potentielle søgeord. Når du har kompileret en lang liste af potentielle søgeord, og alt efter hvilken webshop du har eller produktet, servicen eller budskabet du ønsker at bringe. Kan du med fordel tjekke hvilke konkurrenter der allerede rangere for dit søgeord, og om det overhovedet ville være sandsynligt du kunne rangere for søgeordet.

Efter at have lavet en lang liste med søgeord og foretaget en analyse af konkurrenternes styrke. Er det vigtigt at undersøge hensigten bag søgeordet. Hvis du eksempelvis sælger et par sko og vælger søgeordet “sko str”, søger brugeren efter information om sko størrelser og ikke et produkt.

Nedenunder finder du en liste af de mest populære værktøjer til seo analyse

Google Keyword PlannerGratis Google keyword planner søgeord et godt sted at starte. Nogle af ulemperne ved Google Keyword planner er den ikke giver særlig nøjagtige informationer.

Google Trends – Google egen værktøj Google trends, bruges primært til at finde sæson bestemte søgeord. Eksempler på søgeord relateret til en bestemt sæson kunne f.eks. være Påske æg, der har flere søgninger til påske.

Google – Google egen søgemaskine, er et fremragende værktøj til Søgeordsanalyse. Når vi åbner Google, kan vi indtaste vores søgeord, hvorefter Google typisk viser gode forslag til lignende forslag folk søger efter. 

Answer The Public – Hvis du er nysgerrig på, hvad folk søger på i kombination med dit kerneprodukt eller din kerneydelse, så er dette værktøj en guldmine af viden. Indtast blot det eller de søgeord du gerne vil vide mere om, og lad så maskinen grave resultater frem til dig. Det kunne f.eks. være ”bluser”, hvor du så vil få resultater som ”rød bluse”, ”ny bluse”, eller ”hvordan laver man sin egen bluse?”. Der er som regel masser af relevante forslag imellem – også til dit videre arbejde med indhold til webshoppen.

Optimering af din webshop produkt sider

Nu hvor du har fået implementeret søgeord til dine sider, er det tid til at fokusere på, hvordan vi kan gøre brugeroplevelsen bedre. Selvom du har verdens bedste produkt og dertilhørende kundeservice, sælger du ingenting hvis brugeroplevelsen er tilsvarende elendig. 

Når det kommer til rangering af dine søgeord og sider, annoncerede Google tilbage i februar 2019 E-A-T. E-A-T der står for Ekspertise, autoritet, troværdighed, som ordene antyder, handler det altså om at levere troværdigt informativ indhold underbygget med troværdige kilder.

Men hvordan forbedre jeg så brugeroplevelsen på min webshop?  

For at gøre din webshop endnu mere succesfuld, kan du med fordel bruge noget så simpelt som mere tom plads. Ved at gøre informationerne nemme at finde, kan du holde fokus på det der har størst værdi.

Et andet godt sted at starte, er flere og måske bedre produkt billeder. Ved at fremvise alle detaljer og give dine kunder en fornemmelse af at stå med produktet i hånden, kan du hurtigt adskille dig fra dine konkurrenter.

Sælger du en service, information eller produkter, er en af de mest effektive tiltag, noget så simpelt som tilføjelse af andmeldelser. Ifølge de seneste studier, læser over 34% af alle forbrugere andmeldelser, før de foretager et køb.

Mobil venligt web design er et must!
Mobil venligt web design er et must!

Som en fast integreret del i enhver seo-strategi for webshop seo, bør du altid prioritere et mobil venligt responsivt webdesign. Siden 2019 hvor Google annoncerede deres E-A-T tilgang, annoncerede man samtidigt skiftet til mobile first. Helt konkret betyder mobile first, at Google tager udgangspunkt i hvor godt siden er optimeret på mobil enheder.

Det er altid en god ide, at tjekke hver enkel af  dine sider igennem og sikre, at hele din webshop er responsiv. Hvis din hjemmeside har et responsivt design, betyder det ofte du vil se et andet men mere simpelt design på mobilen.

Det at have optimeret mobil design er derfor alt afgørende for, at opnå bedre placeringer på søgemaskinerne. Hvis du vil tjekke din nuværende status, kan du altid bruge Google eget værktøj Pagespeed Insights.  

Intuitiv navigation får dine brugere til at blive længere

Bedre brugeroplevelse er en af de bedste måder, at fastholde vores bruger længere. Brugen af intuitive og let overskuelige menuer og links, hjælper til at brugerne også ankommer til de sider vi og de ønsker. Du kender det nok allerede, hvor længe rækker din egen tålmodighed til at skulle lede?. Hvis brugerne ikke kan finde det de søger hurtigt, har du på forhånd tabt dem. 

Heldigvis findes der mange en lang række store som små justeringer, der nemt kan forbedre navigationen på vores webshop. Nedenunder har vi lavet en kort liste med forklaring, over de vigtigste optimeringer til bedre navigation på din webshop.

Bedre navigation

Ved at have en overskuelig menu og indelle de vigtige sider, kan brugerne lettere eskabe et overblik over hvad hjemmesiden egentlig alt indeholder. Et godt eksempel herpå kunne være, en webshop der sælger tøj med fokus på sko. Ved at bruge en overordnet kategori med sko, kan brugerne nemt se mere om de mange variationer af sko du tilbyder. 

En anden vigtig del af gode navigation og menuer, er overvejelser vi bør gøre os, i forbindelse med funktionaliteten på andre enheder. Selvom du har verdens bedste menu på computeren, er det vigtigt den også passer til tablet og mobil enheder. Det er derfor altid en god ide, at bruge andre menuer tilpasset de forskellige enheder. 

Kategori struktur
Kategori struktur

Ved at opdele vores sider i sidens menu, kan brugerne lettere skabe et overblik over hvad hjemmesiden egentlig indeholder. Et godt eksempel herpå, kunne f.eks. være, en webshop der sælger sko. Ved at bruge en overordnet kategori ved navnet sko i vores menu, kan brugerne nemt finde de forskellige variationer af sko vi tilbyder. 

En anden vigtig del af gode navigations menuer, er overvejelser vi bør have i forbindelse med funktionaliteten på andre enheder. Selvom du har verdens bedste menu på computeren, er det vigtigt den også passer til tablet og mobil enheder. Vi anbefaler derfor altid, at bruge forskellige menuer til hver af de forskellige enheder. 

Søgefelt til varer
Søgefelt til varer

Har du ikke allerede et søgefelt på din webshop, bør du implementere et hurtigst muligt. Ifølge undersøgelser leder over 30% af brugerne, som det første efter søgefeltet. Hvad dog er endnu vigtigere, kunder der bruger søgefeltet ved ofte hvad de vil have. Et godt søgefelt bidrager derfor ikke alene med en bedre brugeroplevelse, men også til bedre konvertering af de besøgende.

En lille tjekliste til dit eget søgefelt:

  • Viser søgefeltet et stort antal varer?
  • Viser søgefeltet kategorier?
  • Er det nemt at finde søgefeltet?
  • Er søgefeltet hurtigt?
  • Virker søgefeltet på alle enheder?
Brug breadcrumbs
Breadcrumbs & URL struktur

Ved at tilføje breadcrumbs, kan du nemt forbedre navigationen på dine produkter, kategori og søgeresultater. 

Hvad er breadcrumbs? Breadcrumbs er betegnelsen for de små link hvor du kan se, den nuværende placering du er landet på, samt de foregående links i hirakiet. 

Tips til bedre brug af breadcrums:

  • Brug breadcrumbs på alle kategori og produkt sider
  • Start stien af dine breadcrumbs er forsiden
  • Breadcrumbs på mobil design 
  • Brug en tilpas skrift størrelse på breadcrumbs
hastighedsoptimering af webshop
Hastighedsoptimering af webshop

En af de vigtigste ingredienser til bedre placeringer på Google, er hastighedsoptimering af din webshop. Ifølge Google egen test Google Pagespeed, er hastigheden den vigtigste faktor, når det handler om at forbedre dine brugeres oplevelse.

For at give en bedre forståelse for, hvorfor hastigheden af en webshop er så vigtig. Kan vi dykke længere, af de seneste studier foretaget. Ifølge Google statistikker, forlader over 53% af dine brugere siden hvis den tager over 3 sekunder at indlæse. Men måske endnu vigtigere, fandt et andet studie, at for hvert sekund du kan skære af indlæsningstiden, steg chancen for konvertering med 300%!

Hvis du er i tvivl om hvor hurtig din webshop er, kan du med fordel bruge Google eget Pagespeed Insight, GTMetrix eller Pingdom Tools. Du bør altid sigte efter, din webshop maksimalt tager 3 sekunder at indlæse. Tager det over 3 sekunder at indlæse din webshop, bør hurtigst muligt overveje en hastighedsoptimering af webshop.

Har du kendskab til det basale og ønsker at komme igang, har vi sammensat en kort guide over de vigtigste punkter du kan starte. Har du brug for hjælp, tilbyder vi forskellige servicer til hastighedsoptimering.

Optimering af billeder

Der findes forskellige niveauer og metoder til optimering af billeder. I stedet for at gennemgå dem alle, giver vi dig den helt rigtige løsning fra start. Efterfølgende gennemgår vi nogle af alternativerne sammen med en forklaring på, hvorfor du ikke bør vælge dem.

  1. Alle billeder skal være i den præcise størrelse, billedet bliver vist på både PC og mobil.
  2. Anvend altid det format der fylder mindst muligt.
  3. Inden upload brug et komprimeringsværktøj eksempelvis Tiny PNG
  4. Content delivery netværk (CDN) eksempelvis: Cloudflare eller Amazon server netværk
  5. CDN-netværk der understøtter SVG format til dine billeder.

Har du en stor webshop, eller ønsker du at gøre arbejdet halvt. Findes der mange alternativer, i form af plugins til din webshop. Ulempen ved at bruge dem, er de ofte kun gør arbejdet halvt, samtidig med der ligger endnu et program og roder i backend. Selvom det kan virke som en stor opgave, er det en af de bedste metoder til direkte, at øge resultatet på bundlinjen og forhåbentligt distancere dig fra dine konkurrenterne.

Lazy load af billeder

Som navnet antyder, er lazy load en metode til, at hjemmesiden først indlæser billeder og video, når det er relevant for brugeren. Ved at vente med at indlæse de forskellige elementer til de faktisk skal bruges, vil hjemmesiden være markant hurtigere til at indlæse. Mange webshop primære formål er at sælge produkter, hvor mange og gerne store billeder er et must.

Her kan lazy load af dine billeder, sikre kunden venter på det første billede, hvorefter de resterende kan hentes i baggrunden. Hvis du ikke kan implementere det selv direkte i koden, kan du få en udvikler til at hjælpe dig. Alternativt har de fleste temaer, ofte en funktion til lazy load.

Fjern overflødigt CSS og Java

Et problem mange webshop lider af, er den store mængde overflødige koder og scripts. Medmindre du er teknisk dygtig, bør du få kompetent udvikler til at hjælpe dig. Der skal ryddes op, dine scripts skal indlejres, css og java samles og alt bør optimeres, til så få niveauer som muligt.

Jo mindre og renere kode din webshop består af, desto hurtigere vil alt på din webshop være. Har du ikke den store viden eller budget til optimering af koder, findes der forskellige plugin løsninger hvoraf den største er WP Rocket.

Cache og CDN

Ved at benytte CDN der samtidig understøtter caching, kan du skabe det ultimative hurtige webshop. Selvom det kan være fristende at sætte op, anbefaler vi en af vores løsninger til hastighedsoptimering. Med volumen følger fordelene, hvor du kan nyde godt af vores kompetente rådgivning med garanti for resultater til den absolut skarpeste pris.

Fjern døde links og optimering af din 404 side
Fjern døde links og optimering af din 404 side

Ødelagte links vil direkte påvirke dine placeringer, men måske hvad er endnu vigtigere ødelægge brugeroplevelsen for dine kunder. Hvis du linker internt eller eksternt til et dødt link, vil brugeren opleve det som uprofessionelt eller måske endnu værre, bare forlade hjemmesiden med det samme.

Bruger du allerede et af de store SEO-værktøjer, vil du med stor sandsynlighed have en funktion, der scanner hele din hjemmeside for døde links. Efter du har identificeret de døde links, skal de enten fjernes eller ændres til de rette destinationer. Hvis du ikke allerede bruger et af de store SEO-værktøjer, kan du med fordel anvende Deadlinkchecker

En af de bedste metoder, at undgå dine kunder lander på en død side, er implementering af en god 404 side. Du kan med fordel tjekke i dit tema, om det skulle have en klassisk 404 side. Her kan udfylde skabelonen, med links der kunne være relevante og fastholde dine kunder

Brug struktureret datamarkering til Rich Snippets
Brug struktureret datamarkering til Rich Snippets

Efter at have optimeret alle dine produkter og kategorier, er det tid til at implementere aggregaterating til dit schema markup. Som illustreret ovenover, er aggregaterating en metode til, at fortælle Google hvordan den skal aflæse og vise dine andmeldelser.

Når vi som forbrugere handler, er andmeldelser en af de bedste metoder til, at blive mere synlige end dine kunder. Ifølge de seneste studier foretaget af Google, har produkter, sider eller blogs med aggregaterating, over 33% større sandsynlighed for at modtage et klik fra søgemaskinerne.

Sådan tilføjer du aggregaterating schema markup.

Der findes primært 2 metoder til, at begynde at få vist dine anmeldelser. Du kan tilføje markup til hjemmesidens kode, eller bede din udvikler gøre det for dig. Den anden metode er at benytte en af betalte abonoment løsninger, der kan sørge for at vedligeholde og implementere koden for dig.

Hvis du ønsker at implementere aggregaterating til dit schema markup selv, kan du med fordel følge Google egen guide her

Implementering af e-mail marketing

E-mail marketing er en af de bedste og bedst konverterende metoder til, at opbygge bedre relationer med dine nuværende eller potentielle kunder. Selvom du først er ved at starte op og antallet af kunder er få, vil korrekt implementeret e-mail marketing kun, akkumulere bedre resultater med tiden.

Når du har først har fået samlet nogle tilmeldte, kan du med e-mail marketing sende målrettede budskaber, til netop det segment du ønsker. En af de største fordele ved e-mail marketing, er kunderne ofte allerede har handlet, eller vist interesse for dine produkter. Når du først har fået samlet nogle gode lister, er e-mail marketing derfor en de bedste værktøjer til øget salg og omsætning.

Vi har sammensat en kort liste over tips, du med fordel kan bruge til dine mail kampagner.

  • Automatiserede løsninger til opbygning og afsendelse af mails.
  • Automatisk indsamling af mail adresser.
  • Anvend et mail program der lader dig se statikker som åbningsrate, klik mm.
  • Mail program bør have analyser over antal tilmeldte / afmeldte.

Skriv en kommentar

Scroll til toppen