OnlineMarketers

Vækst SEO Webshop 2023

Med en andel på over 92% af alle brugere, er søgemaskinerne med afstand den største og mest værdifulde kilde til nye leads. 

seo webshop

Hvorfor er webshop seo vigtigt?

I den evigt digitaliserede verden, er det kun blevet vigtigere, at potentielle kunder kan finde dig på Google. Søger vi efter et produkt, en service eller måske en vigtig information, åbner mange som det første en søgemaskine som eksempelvis Google. Hvis din webshop ikke bliver vist i søgeresultaterne, mister du den største og mest værdifulde kilde til trafik der findes.

Ifølge officielle studier kombineret med vores erfaring, har vist at webshop seo, målt over tid, er den mest omkostningseffektive form af online markedsføring der eksisterer.

Ved webshop seo arbejder og optimerer du alle små elementer, der kan øge salget eller have en positiv indflydelse på din fremtidige vækst.

Nogle af de vigtige elementer i søgemaskineoptimering af webshop, indeholder eksempelvis seo tekster, brug af tags, dine siders struktur, hastighedsoptimering af webshop og alt der kan lede til større brugervenlighed og dermed øget salg. Webshop seo er vigtigt fordi, det i stor grad handler om, at identificere de tiltag der skaber størst værdi for netop dig.

rekl13

Organisk trafik +56%

rekl2

Gennemsnitlige ordre værdi +113%

rekl1

256% flere visninger på Google

Vi over 10 års erfaring, i planlægningen og udførelsen af succesfuld Webshop seo.

Har du brug for hjælp til Webshop seo, kan du kontakte os direkte på +45 41824796

Ønsker du  at lære mere om hvordan du kan forbedre dine placeringer på søgemaskinerne.Tager vi dig igennem 8 gode tips til webshop seo. 

Få flere klik med en SEO webshop

Ifølge de seneste offentliggjorte analyser, står søgemaskinerne for mere end 53% af den samlede trafik på internettet. Ved at studere resultaterne nærmere, kan vi se 1 pladsen modtager 25% af den trafik, hvor de første 10 resultater på Google, samlet modtager over 91% af brugerne.  

Søgemaskineoptimering af webshop består primært af 2 elementer, som er on-page seo og off-page seo. Den enkle forklaring på on-page seo, er optimering af alt du selv kan styre på din hjemmeside. Ved at optimere elementer på din webshop, kan du opnå bedre placeringer på søgemaskinerne. 

Modsat er off-page seo alle elementer, du ikke direkte kan styre på din hjemmeside. Ved at styrke hjemmesiden, er det muligt at øge hjemmesiden autoritet og derved forbedre opnå større synlighed, der giver flere besøgende. 

Det er dog vigtigt du altid husker, at selv med en fuldt seo optimeret webshop og verdens bedste indhold, er du ikke nødvendigvis garanteret en første plads i søgeresultaterne. Sidder du fast eller synes du ikke din placeringer rykker sig, er det ofte små forbedringer, der med stor sandsynlighed kan give din hjemmeside det sidste skub. 

  • Link building 
  • Content marketing  
  • Social media marketing 

Med det store potentiale de gyldne topplaceringer giver,  er det kun naturligt mange leder efter en genvej. Men som vi alle ved, er alt der er noget værd i livet, tager det tid og hårdt arbejde at opnå. Længere nede finder du vores 10 gode tips til webshop seo. 

Hvad koster webshop seo?

Prisen på webshop SEO afhænger ofte af størrelsen på virksomheden, dine ambitioner, skal lokal SEO indgå og budgettet. Uanset hvilken SEO pakke du vælger, bestræber vi os på at skræddersy indholdet til netop dine behov – og vi er altid åbne for en dialog omkring nye tiltag og ændringer i din valgte webshop seo pakke. 

Svaret på ”Hvad koster Webshop SEO?” afhænger også i høj grad, af den nuværende konkurrence på markedet, for er du oppe imod store etablerede virksomheder, som ofte har mange år på markedet, kan det tage mange måneders eller år for, at opnå de ønskede topplaceringer – selv ved hjælp af de rigtige strategier og mest effektive fremgangsmåder. 

Med vores mange års erfaring i webshop seo, ved vi nøjagtig hvad det kræver at opnå topplaceringer på Google. Har du et mindre budget, men ønsker at starte med det samme. Kan du med fordel vælge webshop seo pakke, der sørger for du kommer i gang med det samme.

Har du større ambitioner og et budget der tillader det, kan du med en af vores større pakker, der hurtig omsætter investeringen til afkast. 

8 tips til bedre placeringer med webshop seo

Er du ny til seo optimering, eller bare ikke har et budget til webshop seo. Kan du selv uden at være den store seo ekspert, med fordel starter med din optimering af din webshop løsning allerede i dag. 

Vi har sammenfattet en spændende og samtidig effektive 8 tips, til bedre placeringer på søgemaskinerne. Ved at læse vores korte guide, ved du hvordan du får din webshop til to placeringerne. Vil du i stedet lære mere om seo, kan du med fordel læse mere i vores store udvalg af seo artikler 

Implementering af søgeord på din sider, produkter, kategorier og servicer

Anvend søgeord på alle indholdssider

Før vi starter på de mere tekniske forbedringer, er det vigtigste, at sikre dig dine sider er optimeret til søgeord din målgruppe faktisk søger efter. Ved at starte med grundig søgeordsanalyse, kan du finde muligheder til bedre og nye gode søgeord. Læs mere om søgeordsanalyse 

Før du begynder den egentlig søgeordsanalyse, er det vigtigt du først prøver, at forstå hvordan det er dine kunder faktisk tænker. Ved at sætte dig i kundens sted, kan du finde inspiration til gode muligheder eller søgeord, du med fordel, kan undersøge nærmere.  

Ved en søgeordsanalyse til webshop er det bedst, at starte med lave en lang liste af potentielle søgeord du kan bruge. Grundreglen er altid, desto flere søgeord eller mulige variationer du kan finde, jo bedre er du stillet i det senere forløb.

Efter vi har samlet en lang liste af potentielle søgeord, er det tid til, at gruppere og segmentere de forskellige søgeord, til de forskellige sider på din webshop.

En anden meget effektiv metode til at finde nye søgeord er ved, at foretage en analyse af, hvilke søgeord dine konkurrenter allerede rangere for. 

Når du har lavet en lang liste med potentielle søgeord, er det næste skridt en analyse af konkurrenternes styrker og svagheder. Ved at notere hvilke konkurrenter du er oppe imod, hvor længe de har eksisteret og hvor meget trafik de modtager. Får du en bedre forståelse for, hvilke søgeord du bør vælge og hvilke du måske bør vente med. 

Efter du har valgt de søgeord, du mener er realistiske at kæmpe om, er det sidste men vigtigste skridt, at undersøge, hvad hensigten er bag søgeordet. Sælger du eks. sko, kan et søgeord som “sko str.” virke som et godt valg, hvis ikke vi vidste hvad hensigten bag er. 

For at give dig en god start, har vi lavet en liste over de mest populære værktøjer til seo analyse 

Google Keyword PlannerGratis Skal det være gratis, er Keyword planner et godt sted at starte. Ulemperne ved Google Keyword planner, er manglen på kritiske informationer. 

Google Trends – Google eget værktøj Google trends, bruges normalt kun til at finde sæson bestemte søgeord. Nogle gode eksempler på søgeord relateret til en bestemt sæson, er “påske æg” der har flere søgninger til påske. 

Google – Google egen søgemaskine, er et af de bedste værktøjer til søgeordsanalyse. Åbner du Google og indtaster dit ønskede søgeord, vil Google give dig longtail søgeord og gode forslag.  

Answer The Public – Hvis du er nysgerrig på, hvad folk søger på i kombination med dit kerneprodukt eller din kerneydelse, så er dette værktøj fantastisk. Her kan du blot indtaste det eller de søgeord, du gerne vil vide mere om, hvorefter maskinen graver resultaterne frem til dig. Der er som regel masser af relevante forslag imellem – også til dit videre arbejde med indhold til webshoppen. 

Optimering af webshop produkter

Nu hvor du har fået implementeret søgeord til dine sider, er det tid til at fokusere på, hvordan vi kan gøre brugeroplevelsen bedre. Selvom du har verdens bedste produkt og dertilhørende kundeservice, sælger du ingenting hvis ikke dine brugere ligeledes har en god oplevelse. 

Ved rangering af dine søgeord og sider, annoncerede Google tilbage i februar 2019 E-A-T. E-A-T der står for Ekspertise, autoritet, troværdighed, som ordene antyder, handler det om at levere så troværdigt informativt indhold muligt, gerne underbygget med troværdige kilder. 

Men hvordan forbedrer jeg så brugeroplevelsen på min webshop?   

For at gøre din webshop endnu mere succesfuld, kan du med fordel bruge noget så simpelt som mere hvid plads. Ved at opdele siden og fremhæve de vigtige informationer. Kan vi bedre holde fokus, på det der faktisk bidrager med størst værdi. 

Har du en webshop, er det vigtigste og bedste sted at starte, flere og gerne bedre produkt billeder. Ved at fremvise alle detaljer af dine produkter, og give dine kunder en fornemmelse af nærmest, at stå med produktet i hånden, kan du hurtigt og nemt adskille dig fra dine konkurrenter. Sandheden er de fleste webshop ejere, ofte kun gør det arbejde mest nødvendigt. 

Har en hjemmeside eller webshop løsning, der sælger en service, information eller produkter, er et af de mest effektive tiltag, noget så simpelt som tilføjelse af anmeldelser. Ifølge de seneste studier foretaget i 2022, læser og influere anmelder over 34% af alle forbrugere før et køb. 

Mobil venligt web design er et must!

Mobil venligt web design er et must

Som en fast integreret del i enhver seriøs seo-strategi for webshops, bør du altid prioritere et mobil venligt responsivt webdesign. Siden 2019 hvor Google annoncerede deres nye E-A-T tilgang, annoncerede man samtidigt skiftet til mobile først. Det betyder helt konkret, at Google som det første indeksere og undersøger dine sider fra mobil. Hvor det før var desktopversionen Google inspicerede, tager Google nu udgangspunkt i, hvor godt siden er optimeret til mobile enheder. 

Det er derfor altid en god ide, at tjekke hver enkelt af dine sider igennem, for at sikre hele din webshop er responsivt og mobilvenlig. Hvis din hjemmeside har et responsivt design, vil du se et andet men “lettere” design på mobilen og på tablet end på en computer. Ved at tilpasse indholdet til skærmens størrelse, fylder hjemmesiden mindre og er dermed hurtigere. 

Vil du opnå bedre placeringer på søgemaskinerne, er det vigtigste derfor en mobil venlig webshop. Hvis du vil tjekke din nuværende webshop, kan du med fordel bruge Google eget værktøj Pagespeed Insights.   

Fasthold besøgende med intuitiv navigation

Når det kommer til flere konverteringer, og få det maksimale ud af dine besøgende. Kommer vi ikke udenom brugeroplevelsen, er en af de bedste måder, at fastholde vores bruger længere. Ved at bruge intuitive og nemt tilgængelige og overskuelige menuer og links, kan vi hjælpe brugerne, til de også ankommer til de sider vi faktisk ønsker. Med det store online udvalg, er det vores job at gøre valget nemt. Kan dine besøgende ikke finde det de søger, har du allerede på forhånd tabt dem. 

Heldigvis findes der mange en lang række store som små justeringer, der nemt kan forbedre navigationen på vores webshop. Nedenunder har vi lavet en kort liste med forklaring, over de vigtigste optimeringer til god navigation på din webshop.

God navigation

Start altid med, at sikre dig dine menuer, er overskuelige og nemt tilgængelige. Ved at inddele de vigtigste sider, kan brugerne lettere få et overblik, over hvad du tilbyder. Har du eksempelvis en webshop der sælger tøj, med et speciale i udvalget af sko. Kan du med fordel have en overordnet kategori med navnet sko, hvorefter de forskellige sko kan grupperes i mærker, str. eller lign. 

En vigtig del af webshoppen og navigation, er overvejelser vi bør gøre os, i forbindelse med funktionaliteten på alle enheder. Har du eksempelvis verdens bedste menu på computeren, er det ikke en selvfølge den også passer til tablet og mobile enheder. 

Kategori struktur
Kategori struktur

Ved at opdele vores sider i sidens menu, kan brugerne lettere skabe et overblik over hvad hjemmesiden egentlig indeholder. Et godt eksempel herpå, kunne f.eks. være, en webshop der sælger sko. Ved at bruge en overordnet kategori ved navnet sko i vores menu, kan brugerne nemt finde de forskellige variationer af sko vi tilbyder.  

En anden vigtig del af gode navigations menuer, er overvejelser vi bør have i forbindelse med funktionaliteten på andre enheder. Selvom du har verdens bedste menu på computeren, er det vigtigt den også passer til tablet og mobile enheder. Vi anbefaler derfor altid, at bruge forskellige menuer til hver af de forskellige enheder. 

Søgefelt til varer
Søgefelt til varer

Har du ikke allerede et søgefelt på din webshop, bør du få et implementeret hurtigst muligt. Ifølge undersøgelser ser over 30% af brugere, som det første efter søgefeltet. Men hvad måske er endnu vigtigere, har undersøgelserne vist, at kunder der bruger søgefeltet oftere ender som en betalende kunde. Du kan altså med et godt søgefelt, levere bedre brugeroplevelse, samtidig med du øger konvertering blandt brugerne.

Vi har sammensat en kort liste ethvert søgefelt bør overholde:

  • Viser søgefeltet et stort antal varer?
  • Viser søgefeltet dine kategorier?
  • Er det nemt at finde søgefeltet?
  • Virker søgefeltet hurtigt?
  • Virker søgefeltet på alle enheder?
Brug breadcrumbs
Breadcrumbs & URL struktur

En nem måde forbedrer navigationen på dine produkt og kategori sider, er ved at tilføje breadcrumbs til de forskellige sider. 

Hvad er breadcrumbs? Breadcrumbs er betegnelsen for de små link, hvor du nemt kan se din nuværende placering, samt de foregående links i hierarkiet.  

Tips til bedre brug af breadcrumbs: 

  • Brug breadcrumbs på alle kategori og produkt sider 
  • Første link i dine breadcrumbs er forsiden 
  • Husk breadcrumbs på mobilen 
  • Brug en skrift størrelse der passer 
hastighedsoptimering af webshop

Hastighedsoptimering af webshop

En af de vigtigste ingredienser til bedre placeringer på Google, er hastighedsoptimering af din webshop. Ifølge Google eget test-værktøj Google Pagespeed, er hastigheden den vigtigste faktor, når det handler om at forbedre dine brugeres oplevelse.

For at give en bedre forståelse for, hvorfor hastigheden af en webshop er så vigtig. Kan vi dykke længere, af de seneste studier foretaget. Ifølge Google statistikker, forlader over 53% af dine brugere siden hvis den tager over 3 sekunder at indlæse. Men måske endnu vigtigere, fandt et andet studie, at for hvert sekund du kan skære af indlæsningstiden, steg chancen for konvertering med 300%!

Hvis du er i tvivl om hvor hurtig din webshop er, kan du med fordel bruge Google eget Pagespeed Insight, GTMetrix eller Pingdom Tools. Du bør altid sigte efter, din webshop maksimalt tager 3 sekunder at indlæse. Tager det over 3 sekunder at indlæse din webshop, bør hurtigst muligt overveje en hastighedsoptimering af webshop.

Har du kendskab til det basale og ønsker at komme i gang, har vi sammensat en kort guide over de vigtigste punkter du kan starte. Har du brug for hjælp, tilbyder vi forskellige servicer til hastighedsoptimering.

Optimering af billeder

Der findes forskellige niveauer og metoder til optimering af billeder. I stedet for at gennemgå dem alle, giver vi dig den helt rigtige løsning fra start. Efterfølgende gennemgår vi nogle af alternativerne sammen med en forklaring på, hvorfor du ikke bør vælge dem.

  1. Alle billeder skal være i den præcise størrelse, billedet bliver vist på både PC og mobil.
  2. Anvend altid det format der fylder mindst muligt.
  3. Inden upload brug et komprimeringsværktøj eksempelvis Tiny PNG
  4. Content delivery netværk (CDN) eksempelvis: Cloudflare eller Amazon server netværk
  5. CDN-netværk der understøtter SVG format til dine billeder.

Har du en større webshop løsning, eller ønsker du en nemmere vej. Findes der mange alternativer, i form af plugins til din webshop. Ulempen ved at bruge dem, er de ofte kun gør arbejdet halvt, samtidig med der ligger endnu et program og roder i backend. Selvom det kan virke som en stor opgave, er det en af de bedste metoder til direkte, at øge resultatet på bundlinjen og forhåbentligt distancere dig fra dine konkurrenterne.

Lazy load af billeder

Som navnet antyder, er lazy load en metode til, at hjemmesiden først indlæser billeder og video, når det er relevant for brugeren. Ved at vente med at indlæse de forskellige elementer til de faktisk skal bruges, vil hjemmesiden være markant hurtigere til at indlæse. Mange webshop primære formål er at sælge produkter, hvor mange og gerne store billeder er et must.

Her kan lazy load af dine billeder, sikre kunden venter på det første billede, hvorefter de resterende kan hentes i baggrunden. Hvis du ikke kan implementere det selv direkte i koden, kan du få en udvikler til at hjælpe dig. Alternativt har de fleste temaer, ofte en funktion til lazy load.

Fjern overflødigt CSS og Java

Et problem mange webshop lider af, er den store mængde overflødige koder og scripts. Medmindre du er teknisk dygtig, bør du få kompetent udvikler til at hjælpe dig. Der skal ryddes op, dine scripts skal indlejres, css og java samles og alt bør optimeres, til så få niveauer som muligt.

Jo mindre og renere kode din webshop består af, desto hurtigere vil alt på din webshop være. Har du ikke den store viden eller budget til optimering af koder, findes der forskellige plugin løsninger hvoraf den største er WP Rocket.

Cache og CDN

Ved at benytte CDN der samtidig understøtter caching, kan du skabe det ultimative hurtige webshop. Selvom det kan være fristende at sætte op, anbefaler vi en af vores løsninger til hastighedsoptimering. Med volumen følger fordelene, hvor du kan nyde godt af vores kompetente rådgivning med garanti for resultater til den absolut skarpeste pris.

Fjern døde links og optimering af din 404 side

Fjern døde links og optimer din 404 side

Ødelagte links vil direkte påvirke dine placeringer, men måske hvad er endnu vigtigere ødelægge brugeroplevelsen for dine kunder. Hvis du linker internt eller eksternt til et dødt link, vil brugeren opleve det som uprofessionelt eller måske endnu værre, bare forlade hjemmesiden med det samme.

Bruger du allerede et af de store SEO-værktøjer, vil du med stor sandsynlighed have en funktion, der scanner hele din hjemmeside for døde links. Efter du har identificeret de døde links, skal de enten fjernes eller ændres til de rette destinationer. Hvis du ikke allerede bruger et af de store SEO-værktøjer, kan du med fordel anvende Deadlinkchecker

En af de bedste metoder, at undgå dine kunder lander på en død side, er implementering af en god 404 side. Du kan med fordel tjekke i dit tema, om det skulle have en klassisk 404 side. Her kan udfylde skabelonen, med links der kunne være relevante og fastholde dine kunder

Brug struktureret datamarkering til Rich Snippets

Brug struktureret data til rich snippets

Efter at have optimeret alle dine produkter og kategorier, er det tid til at implementere aggregate-rating til dit schema-markup. Som illustreret ovenover, er aggregate-rating en metode til, at fortælle Google hvordan den skal aflæse og vise dine anmeldelser. 

Når vi som forbrugere handler, er andmeldelser en af de bedste metoder til, at blive mere synlige end dine kunder. Ifølge de seneste studier foretaget af Google, har produkter, sider eller blogs med aggregaterating, over 33% større sandsynlighed for at modtage et klik fra søgemaskinerne. 

Sådan tilføjer du aggregaterating schema markup. 

Der findes primært 2 metoder til, at begynde at få vist dine anmeldelser. Du kan tilføje markup til hjemmesidens kode, eller bede din udvikler gøre det for dig. Den anden metode er at benytte en af betalte abonnement løsninger, der kan sørge for at vedligeholde og implementere koden for dig. 

Hvis du ønsker at implementere aggregaterating til dit schema-markup selv, kan du med fordel følge Google egen guide her 

Implementering af e-mail marketing

E-mail marketing er en af de bedste og bedst konverterende metoder til, at opbygge bedre relationer med dine nuværende eller potentielle kunder. Selvom du først er ved at starte op og antallet af kunder er få, vil korrekt implementeret e-mail marketing kun, akkumulere bedre resultater med tiden. 

Når du har først har fået samlet nogle tilmeldte, kan du med e-mail marketing sende målrettede budskaber, til netop det segment du ønsker. En af de største fordele ved e-mail marketing, er kunderne ofte allerede har handlet, eller vist interesse for dine produkter. Når du først har fået samlet nogle gode lister, er e-mail marketing derfor en de bedste værktøjer til øget salg og omsætning. 

Vi har sammensat en kort liste over tips, du med fordel kan bruge til dine mailkampagner. Du kan læse mere om det perfekte nyhedsbrev her. 

  • Automatiserede løsninger til opbygning og afsendelse af mails. 
  • Automatisk indsamling af mailadresser. 
  • Anvend et mailprogram der lader dig se statistikker som åbningsrate, klik mm. 
  • Mail program bør have analyser over antal tilmeldte / afmeldte. 
Scroll to Top