OnlineMarketers

On-page SEO 2023

On-page seo optimering er processen bag, at optimere din hjemmeside og indholdssider med formålet, at opnå de bedst mulige placeringer på søgemaskinerne.

Hvad er On-page SEO optimering

Hvad er on-page seo-optimering

On-page SEO er processen bag, at optimere alle elementer på en hjemmeside med formålet, at opnå bedre placeringer på alle de forskellige søgemaskiner som Google, Yahoo, Bing mm.

On-page SEO handler rent praktisk talt, om optimering af alle elementer du selv kan kontrollere på en hjemmeside som eksempelvis: 

Med en on-page søgemaskineoptimeret hjemmeside, sikrer du de forskellige søgemaskiner, modtager de helt rigtige signaler fra en hjemmeside, samtidig med søgemaskinerne hurtigt kan kategorisere de forskellige indholdssider korrekt i deres bibliotek.

Hvorfor er on-page seo vigtigt

On-page SEO er vigtigt fordi, du hjælper søgemaskinerne med bedre, at kunne forstå og analysere hvad indholdet på hjemmesiden handler og forbedrer derved den samlede bedømmelse af hjemmesiden.

En anden stor fordel ved bedre betingelser, og adgang til din webside for søgemaskinerne, er de hurtigere og bedre kan matche en brugers forespørgsel, med indeholdet på din hjemmeside.   

Som et vigtigt led i on-page SEO,er det vigtigt, at optimere hjemmesidens tekniske fundament (kode mm.), samt alt det visuelle (billede, medier, tekst mm.) Det er samtidig vigtigt, at du altid husker, at overholde alle de nye og gældende retningslinjer fra Google.

On-page seo er stadig den mest anvendte og effektive digitale marketings strategi målt på afkast for investeringen. Det er netop derfor on-page søgemaskineoptimering, er det rette valg for virksomheder, der har fokus på en sunde investeringer og sund fornuft.

Ved at analysere de seneste officielle tal, får vi hurtigt en fornemmelse for, hvorfor on-page seo er vigtigt. Søgemaskinerne har med over 53% af den samlede trafik på internettet, en afgørende betydning for alle virksomheders digitale succes 

Optimer dit indhold til søgemaskinerne

Optimer dit indhold til søgemaskinerne

Nu hvor du har fået en bedre forståelse for, hvorfor on page seo er så vigtig, er det tid til den egentlige optimering af din hjemmeside og indholdet herpå.

Nedenunder gennemgår vi i detaljer, hvordan du bedst foretager en on-page optimering, samt strukturerer og implementerer søgeord på hele din hjemmeside. 

Tip: Her kan du læse mere om hvad er SEO eller SEO Tekster

Placer keywords i starten af indholdet

Hvis en bruger foretager en søgning, på en af søgemaskinerne som eksempelvis Google, er det primært søgeord der afgør din placering i søgeresultaterne. Ved at vælge de rigtige søgeord fra start, vil din hjemmeside have en større chance for, at opnå en af de eftertragtede topplaceringer. 

Der findes delte meninger, om brugen og implementeringen af søgeord. Med over 10 års erfaring, giver vi her vores bedste bud til, hvordan du opnår hurtig succes på søgemaskinerne.  

Retningslinjer for brugen af søgeord: 

  • Anvend 2-10 søgeord per side. 
  • Anvend dit primære søgeord indenfor de første 100 ord. 
  • Anvend forskellige variationer af samme keyword 
  • Husk søgeord i ALT-Tekst 
  • Inkluder søgeord i Titel og metabeskrivelse 
  • Anvend dit (dine) primære søgeord 3 gange ved 500 ord. 
  • Anvend dit (dine) søgeord 5 gange ved 1000 ord. 
  • Anvend dit (dine) søgeord 7 gange ved 2000 ord. 
  • Anvend dit (dine) søgeord 9 gange ved 3000 ord. 

Optimering af Title tag

En side title tag er altid angivet med et < H1 > tag. Et H1 tag er et stykke kode, der angiver hvad titlen eller overskriften på siden er og ser sådan her ud < h1 > Sidens titel < /h1 >.

Titlen på din side har flere forskellige formål: 

  • Søgemaskinerne bruger sidens titel til at forstå hvad indholdet handler om. 
  • Sidens titel tag fortæller brugeren på søgemaskinen hvad siden indeholder
  • Sidens titel bruges ved deling på andre hjemmesider eller de sociale medier. 

Nedenunder finder du et eksempel på, hvordan sidens titel tag fremstår i Googles søgeresultater. 

serps google

Som illustreret i eksemplet, på vores egen hjemmeside. Vil du se sidens title tag kort og præcis beskriver hvad siden indeholder, samt de søgeord vi ønsker at rangere for. 

Vil du selv opnå gode placeringer i Google søgeresultater også kaldet SERP’s, har vi samlet en liste over de vigtigste tips du kan rette dig efter. 

  • Sidens title tag må maksimalt indeholde 60 tegn 
  • Anvend din(e) primære søgeord i titlen 
  • Brug unikke title tags til alle sider 
  • Anvend title tags formet som et spørgsmål 
  • Sidens title tag skal skille sig ud fra konkurrenterne

Optimering af Metabeskrivelse

En sides metabeskrivelse er en tekst, der kort beskriver hvad siden indeholder og hvad brugeren kan forvente at finde herpå.

Nedenunder ser et eksempel på hvordan en metabeskrivelse fremstår i Googles søgeresultater. 

google serp meta beskrivelse

Hvis du ikke selv udfylder din metabeskrivelse, vil Google automatisk udfylde den manglende metabeskriver. Google anbefaler dog altid, at du selv skriver dine egne unikke metabeskrivelser, til alle dine sider.

Metabeskrivelsen har som sådan ingen direkte indflydelse på dine placeringer, men er direkte en af de bedste metoder til, at fange brugernes opmærksomhed og skille sig ud fra dine konkurrenterne.

Indirekte kan gode metabeskrivelser til dine sider, alligevel påvirke dine placeringer. Ved at have bedre metabeskrivelser end dine konkurrenter, kan du opnå flere klik, og dermed vise søgemaskinerne din hjemmeside er mere relevant. Herefter vil Google ofte belønne en hjemmeside, med bedre placeringer i de organiske søgeresultater.

Her finder du vores bedste tips til gode placeringer i søgeresultaterne:

  • Metabeskrivelsen skal være mellem 50 og 160 tegn, der vises maksimalt 120 tegn på mobil
  • Inkluder dine primære søgeord i metabeskrivelsen
  • Brug argumenter om hvorfor de skal vælge din hjemmeside
  • Grib brugernes opmærksomhed med et godt tilbud
  • Kommuniker dit budskab klart og tydeligt
  • Tjek konkurrenters metabeskrivelser

Skriv SEO optimeret og værdifuldt indhold

Hvis du ikke selv udfylder din metabeskrivelse, vil Google automatisk vælge indhold tilfældigt indhold fra siden til metabeskrivelsen. Har du udfyldt din metabeskrivelse, vælger Google  til tider at tilpasse beskrivelsen til en mere passende.

Ved on-page seo optimering, er nyt, værdifuldt indhold, der besvarer din målgruppes spørgsmål hurtigt og effektivt, med afstand den bedste metode til, at tiltrække flere af de helt rigtige besøgende.

Selvom det kan være fristende, at tilføje nogle søgeord til dine allerede eksisterende seo tekster på hjemmesiden er vigtigt, at du altid har en klar plan og strategi for, hvilket indhold der passer, hvilket indhold der er aktuelt, og hvor stor værdi indholdet du bruger søgeordene egentlig kan bidrage med. 

Du kan lære mere om relaterede emner her – Hvad er SEO, SEO analyse, Søgeordsanalyse eller SEO tekstforfatter 

Har du allerede styr på alt det basale indenfor søgemaskineoptimering, er her vores anbefalede værktøjer til keyword research: 

Ved brugen af søgeord, gælder det altid om, at bruge dine søgeord så naturligt som muligt i dine tekster. 

Med et godt overblik og en grundig søgeordsanalyse, kan du nemt identificere hvad brugerne faktisk søger efter og hvorfor de søger efter det. Med viden om hvordan du bedre kan besvare brugernes spørgsmål, er du allerede langt foran de fleste af dine konkurrenter.

Giv dit indhold struktur

Struktureret og velskrevet indhold hjælper dine besøgende og søgemaskinerne til, at forstå hvad dit indhold handler om og hvad de vigtige budskaber i indholdet er.  

Besøgende der først ankommer til din hjemmeside og ser indholdet, skimter ofte først dine overskrifter med formålet, at se hvilke dele af teksterne der kunne være interessante for dem.   

Heldigvis tilføjer de fleste hjemmesider, automatisk H1 tag til dine overskrifter, sidetitler eller produktnavne. Nogle gange kan der desværre opstå komplikationer som eksempelvis flere H1 tags på en side, eller et billed/logo der er angivet som sidens overskrift.  

Vil du tjekke din egen hjemmeside, kan du med fordel foretage en gratis scan med eksempelvis SEO Tester online  

Nedenunder finder du et eksempel på, hvordan korrekt struktureret indhold skal se ud. 

Optimer billeder og brug ALT tekst

Sammen med nyt og værdifuldt seo optimeret indhold, er billeder og video den bedste metode til, at skabe større opmærksomhed om dit indhold og øge chancen for gode placeringer på søgemaskinerne.  

Tip: Alle dine billeder bør ligesom dit indhold være unikke.   

Det bedste sted at starte, er ved optimering af billeder, så de fylder mindst muligt. Vi anbefaler du bruger en gratis tjeneste til optimering af billeder som eksempelvis TinyPNG. TinyPNG er er en nem og gratis drag n’ drop, løsning til optimering af JPG og PNG-filer.  

Efter alle billederne på hjemmesiden er optimeret og de gamle erstattet, er det næste step, at huske ALT-tekster til alle billeder på hjemmesiden.  

ALT-tekst til billedet har to formål.  

  • De fortæller søgemaskinerne hvad billedet illustrerer.  
  • Hvis brugeren er blind, kan de få læst ALT-teksten højt.  

Ved optimering af ALT-tekst på dine billeder, gælder det om, at beskrive hvad billedet illustrerer kort og så præcist som muligt, gerne sammen med dine primære søgeord og/eller variationer heraf.  

Det anbefales altid, at du husker at omdøbe filnavnet på billederne før du uploader dem, til den relevante alt-tekst i stedet for noget tilfældigt som eksempelvis IMG.JPG 

Tip: Søgemaskiner læser kun op til 125 tegn i dine ALT-tekster 

Tilføj interne og eksterne links

Eksternt link Kort forklaret er et eksternt link, et link der leder din besøgende videre til en anden hjemmeside.  

Eksempler på gode eksterne links: 

  • Links til en autoritativ kilde der underbygger din påstand
  • Links til en autoritativ kilde der angiver flere informationer
  • Links til relevante sider  

Læser du denne guide igennem, vil du opleve vi jævnligt gør brug af links til andre relevante kilder. B

Tip: Du bør altid sørge for, links til andre sider åbnes i et nyt browservindue. 

Internt link – Et internt link er kort forklaret, et link der leder brugeren videre til en anden side, på den samme hjemmeside de har åben. 

Der findes mange forskellige grunde til, at brugen af relevante interne links virker, og hvorfor de er så vigtig en del af on-page seo.

Her finder du nogle af de vigtigste: 

  • Interne links hjælper søgemaskinerne med, at forstå hvilket indhold er relateret til hinanden 
  • Interne links giver både Google og dine besøgende, mulighed for hurtigere navigation 
  • Interne links fastholder dine brugere længere og giver bedre placeringer 
  • Interne links kan øge andre siders autoritet 

Anvend SEO venlige URL's

Som en vigtig del af on-page søgemaskineoptimering, kan din URL-struktur, have stor betydning for dine placeringer i søgeresultaterne. 

linkstruktur

Som du kan se illustreret i eksemplet ovenover fra Google eget søgeresultat, fremstår din url-struktur nu direkte som noget af det første, lige ved siden af sidens titel. 

Udover den større synlighed, har Google og andre søgemaskiner nu besluttet, at gøre dine url interaktive. Det betyder rent praktisk, at brugerne kan klikke sig direkte videre til de andre links på hjemmesiden. Brugen af seo venlige url, er derfor vigtigere end nogensinde før.

linkstruktur

Sådan opretter du SEO-venlige URL-struktur 

Som det første anbefaler vi, du holder dine URL’s korte og inkluderer dit søgeord. Som illustreret i eksemplet ovenover, er siden  optimeret til søgeordet ny webshop

Har du flere end et keywords, kan du med fordel tilføje to til tre ord.

Hastighedsoptimering af hjemmeside

Der findes desværre ingen, der med 100% sikkerhed, kender til hvilke algoritmer Google egentlig bruger til deres placeringer. Men alle med forståelse for seo ved, at hjemmesidens hastighed, er noget af det vigtigste.  

Ser vi på de seneste offentliggjorte studier af Google selv, kan vi se hvis en webshop tager mere end 3 sekunder før den er klar, vil over 50% af de besøgende allerede have lukket siden. 

Mangler du hjælp til hastighedsoptimering? 

Har du spørgsmål eller tvivl til, om din hjemmeside overholder Google krav til hastigheden, kan du med fordel prøve Google gratis værktøj – Pagespeed Insight. 

Skriv en kommentar

Scroll to Top