OnlineMarketers

Online markedsføring i 2022

“Hvilke form for online markedsføring er den bedste metode til større vækst?”

Hvis du stadig ikke helt ved hvad online markedsføring egentlig er, hvad det indeholder eller hvad du bør fokusere på. Har jeg skrevet denne korte men alligevel komplette guide, der giver dig det perfekte overblik.

Let læst guide til Online Markedsføring

Hvad er online markedsføring

Den simple forklaring på online markedsføring, er processen bag, at markedsføre en virksomheds, et brand, virksomhedens produkter, service ydelser eller budskab online. Når det handler om online markedsføring, er det det primært de 5 mest effektive og anvendte metoder som er

Hver af disse metoder af online markedsføring, indeholder en lang subgruppe af metoder. Længere nede på siden, finder du en kort forklaring med eksempler. Den største fordel ved online markedsføring for en virksomhed, er evnen til at måle effekten af hvert af de forskellige tiltag der laves. Ved at måle og analysere hvilke sider dine brugere besøger, hvor længe de bliver, hvordan de navigere eller hvilke sider der sælger bedst. Kan der foretages yderligere test og analyser, der øger konverteringer og giver dine kunder en bedre oplevelse.

Lave omkostninger
En anden fordel ved online markedsføring, er vi kan identificere de mest omkostningseffektive reklamer og øge budgettet hertil. Efter at have samlet data fra de forskellige marketings kanaler, kan de forskellige tiltag yderligere finpudses og optimeres til maksimal afkast.

Før du kan vælge hvilken metode for online markedsføring du skal bruge, handler om at sætte nogle realistiske mål for markedsføringen. Ønsker du at skabe højere omsætning? Modtage 100 nye leads til din service? handler det om at etablere dit brand? Eller skal fokus være på at vækste din mail liste med 5000 nye e-mails?

De forskellige former former for Online Markedsføring

De forskellige metoder til online markedsføring

Hjemmeside

Hjemmesiden er det første sted dine brugere finder dig, Som det første og vigtigste i din online markedsføring, er din eller virksomhedens hjemmeside. En god hjemmeside kan, om du har en lille butik, et mindre lokalt firma eller et driver et større selskab. Hjælpe dig til, at etablere dit navn lokalt, nationalt såvel som internationalt.

Hjemmeside er den perfekte metode, at præsentere din virksomhed for flere kunder. Hjemmesiden kan hjælpe brugere der søger efter dine informationer , hvilke servicer du tilbyder eller de produkter du har.

I forbindelse med online markedsføring, skal din nye eller nuværende hjemmeside hele tiden opdateres og tilpasses. Ved hele tiden a optimere og justere elementer som, sidens hastighed, placeringen af call to action knapper, det komplette bruger flow, mersalg, overblik på siden, tilgang til navigation og meget mere, kan vi øge kundernes engagement og konvertering for websitet.

Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO er en forkortelse og står for søgemaskineoptimering. Den enkle forklaring på SEO-optimering, er processen bag, at øge synligheden af din virksomhed eller brand på søgemaskinerne som for eksempelvis Google, Yahoo eller Bing. 

SEO har længe langsigtet været den bedste investering af alle former for online-markedsføring. Ifølge Google kommer over 53 % af den samlede trafik på internettet, fra de organiske søgeresultater på søgemaskinerne. 

Ved at lade søgemaskinerne som Google præsentere din virksomhed, kan du drage fordel af den allerede store tillid vi som forbrugere har til søgemaskinerne. Modsat de andre metoder af online markedsføring, tager søgemaskineoptimering længere tid om at virke, men kan også have den største effekt. 

Som et andet vigtigt led i SEO, vil man ofte foretage en lokal SEO-optimering. Ifølge statistikker foretages over 46% af alle søgninger, med formålet at finde noget lokalt. Med en god SEO-plan modtager du ikke kun flere kunder online, men kan også skabe flere kunder lokalt.  

SEO handler om både om, at din hjemmeside teknisk er optimeret til søgemaskinerne, at levere den bedst mulige brugeroplevelse og opbygge tillid til søgemaskinerne. Du kan læse mere priser på SEO her

Google Ads (Annoncering)
Google Ads (Annoncering)

En af de bedste metoder at sætte skub i væksten af din virksomhed, er annoncering der giver resultater fra dag et. Hos Google hedder platformen til annoncering Google Ads, hvor den hos Bing kaldes Bing Ads. Verdens mest populære annoncering platform, er med afstand Google. Google tilbyder 8 primære typer af annoncering, der alle har hver deres styrke og anvendelse.

Den simple forklaring på hvordan Google Ads virker er ved, at du vælger nogle søgeord der skal udløse en visning af din reklame. Desto mere specifikke dine søgeord er, og jo større intend der ligger bag. Jo højere konverteringrate og dermed bedre resultater kan du opnå. Annoncering foregår i praksis som en auction, alle afgiver et bud på et givent søgeord, hvorefter det højeste bud vises øverst. Hos Google findes der de 8 primære kampagne typer som er

  • Søgekampagner
  • Display kampagner
  • Video
  • Shopping
  • App
  • Smart
  • Lokal
  • Opdagelse
Social media marketing (SMM)
Social media marketing (SMM)

SMM – Social media marketing er en endnu en af fremragende muligheder til, at skabe mere trafik, større omsætning eller flere lads til din virksomhed. De sociale medier kan både hjælpe dig etablere dig overfor eksisterende, men også potentielt nye interesserede kunder. En af fordelene ved de sociale medier som eksempelvis Facebook, er du kan kommunikere direkte med dine kunder. Ved at kommunikere direkte, kan du både influere her og nu beslutningen, men også øge din brand værdi på den lange bane.

De største platforme til social media marketing:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest
  • TikTok

De sociale medier har ikke alene ændret dynamikken i samfundet, men er mere populære end nogensinde før. Med de mange brugere, kom også muligheden for annoncering. I dag tilbyder alle store de store sociale medier, derfor også en eller anden form for datadrevet annoncering. Hos Facebook der også ejer Instagram, kalder man platformen Facebook Business.

Med de nye værktøjer i annonceplatformen, har det givet et stort udvalg af taktikker og strategier for marketing eksperter til, at promovere din virksomhed, indhold eller produkter. Hos de fleste sociale meder, er det muligt at måle og målrette detaljer som steder du ønsker at annoncere for, demografisk målretning som eks. Alder, interesser, køn eller indkomst. De sociale tillader med andre ord, at reklamere for de kunder der potentielt, har størst mulighed for konvertering. Du kan læse mere om Google annoncering her

E-mail marketing
E-mail marketing

E-mail marketing er en af de mest effektive og samtidig oversete metoder til, at markedsføre sig ved brugen af personlige mails. E-mail marketing er en af de bedste måder til, at vedligeholde dine kunders interesse for virksomheden eller opfordre til en bestemt handling.

E-mailen var en af de første måder, virksomheder kunne markedsføre sig selv online. Efter de sociale medier indtog, er den traditionelle e-mail kun blevet vigtigere. E-mail marketing er meget vigtigt for din virksomhed, og der findes mange gode grunde til hvorfor du allerede nu bør prioritere e-mail marketing. Nogle af de største fordele ved e-mail marketing er:

  • Over 99% af internettets brugere tjekker deres mail dagligt.
  • Din mail liste bliver mere værdifuld dag for dag
  • E-mail marketing konvertere bedre.

Ifølge studier foretaget omkring e-mailmarketing, har vist at brugere der ankommer fra en e-mail gennemsligt bruger 40% ekstra. Fordelen ved e-mail marketing, er evnen til at integrere den med alle de andre former for online markedsføring. Ved at kombinere din SEO eller annoncering med indsamlingen af mails, kan du hurtigt vækste et værdifuld aktiv uden de store omkostninger.

Nogle af de bedste eksempler på e-mailmarketing, kunne være automatiseringen af udsendelsen af nyhedsbreve, tilbud eller opfølgninger hvis kunder har foretaget en bestemt handling.

Priser på Online Markedsføring

For at give dig det enkle svar på hvad prisen er på onlinemarkedsføring, bør en gennemsnitlig virksomhed bruge 7-10% af den samlede omsætning på online markedsføring.

Alt afhængigt af hvilken branche du befinder dig i, kan kravene og dermed prisen til markedsføringen stige. Hvis du for eksempel befinder i en af de brancher med stor konkurrence som eksempelvis læger, tandlæger, advokater eller jurister, skal med stor sandsynlig investere mere for de samme resultater. Nogle af de punkter, der har størst indflydelse på prisen er grunde som:

  • Branchen
  • Placeringen
  • Konkurrencen
  • Ambitioner og mål
  • Hjemmesidens nuværende setup
  • Nuværende position

Det vigtigste ved en succesfuld marketingstrategi til online markedsføring, er du starter fra et godt sted. Hvis du derfor ikke har brugt meget energi, tid eller penge på din nuværende hjemmeside, bør du som det første få optimeret din hjemmeside til at yde bedst muligt. En af de største gevinster ved alle former for online markedsføring, findes ofte i optimeringer af det nuværende setup.

Timeprisen afhænger ofte af kvalifikationerne, de fleste eksperter i online markedsføring, tager i gennemsnit mellem 600 til 1800 kr. I timen. Hvis dette lyder som mange penge, er det vigtigt både du og din markedsførings ekspert har en indbyrdes forståelse om, at fokusere på de mest profitable kampagner.

Hjælp til Online Markedsføring

Efter at have læst denne guide, har du forhåbentligt fået en bedre forståelse hvad online marketing er for en størrelse. Ligegyldigt hvilken form online markedsføring du vælger, handler det om, at forme indhold og annoncer til, at svare hvad dine kunder nøjagtig søger efter. 
 
Har du brug for hjælp eller lyst til at investere i din online markedsføring, står vi altid til rådighed. Som et fuld service webbureau, kan vi hjælpe med alt fra ny hjemmeside til SEO, Annoncering, SMM og E-mail marketing. Kontakt os nedenunder for en uforpligtigende samtale. 

Skriv en kommentar

Scroll til toppen