OnlineMarketers

Online markedsføring 2022

“Det ultimative indblik i alle former af online markedsføring”

Ved du stadig ikke helt, hvad online markedsføring er, hvad det alt indeholder eller hvor du bør starte. Kan du find alle svarene på alle dine spørgsmål, i denne korte men informative guide, udformet til at skabe det perfekte overblik online markedsføring.

Let læst guide til Online Markedsføring

Hvad er online markedsføring

Online markedsføring er processen der ligger bag, at markedsføre en virksomhed, brand, produkter eller deres service ydelser online. Der findes mange forskellige variationer og tilgange til online markedsføring, i denne guide tager vi udgangspunkt i de 5 mest anvendte og mest effektive former af markedsføring online.

Hver af disse grene af online markedsføring, kan du finde mere om, længere nede på siden.

En af de største fordele og vigtigste elementer i online markedsføring, er muligheden for den datadrevne tilgang til resultaterne. Ved at sikre et effektivt og godt grundlag med data, kan du nemt udnytte de mange værdifulde data. Ved at samle data kan du eksempelvis:

  • måle hvilke sider dine brugere besøger.
  • hvor længe de bliver.
  • Få et klart billede over hvordan vores brugerne interagere med hjemmesiden.

Den datadrevet model af online markedføring, tillader du kan sætte fokus på de sider der virker bedst, tilpasse de dårlige og maksimere udbyttet. Ved vi først ved alt om brugerens adfærd og hjemmesides mangler, kan vi nemt sætte ind og udnytte det gemte potentiale.

Lave omkostninger
En anden fordel ved online markedsføring, er behovet for den forholdsvis lille start kapital. Med en kombination af erfaring og ekspertise, kan du identificere de mest effektive og reklamer. Ved at skallere de indsatser der leverer højt afkast, kan du øge budgettet de rette steder og sætte fokus på de kampagner, der skaber de bedste resultater for virksomheden.

De forskellige former former for Online Markedsføring

De forskellige metoder til online markedsføring

Hjemmeside

Idag er din hjemmeside ofte det første sted, nye eller potentielle kunder finder dig. En virksomheds hjemmeside er derfor helt naturligt, det altafgørende led i, hvor effektiv din online markedsføring er. Om du har du en lille lokal butik, et mindre lokalt service firma eller større virksomhed. Vil en god hjemmeside hjælpe virksomheden til, at etablere sit navn lokalt, nationalt og internationalt og tiltrække flere kunder.

I den evigt digitaliserede verden, er hjemmesiden ofte den perfekte mulighed for, at præsentere en virksomhed for det størst mulige publikum. Ved at have en hurtig og optimeret hjemmeside, kan du hurtigt præsentere de vigtigste informationer, fortælle mere om hvilke servicer du tilbyder eller direkte sælge de forskellige produkter du tilbyder.

Har du en virksomhed idag med ambitioner om en succesfuld online markedsføring, bør hjemmesiden altid være første sted der prioriteres.

Har du allerede en hjemmeside eller skal have lavet en, kan du med fordel sikre eller optimere elementer som:

  • Sidens hastighed
  • Placeringen af call to action knapper
  • Bruger flow
  • Mersalg
  • Overblik på siden
  • Tilgang til navigation
  • Mobil venligt design
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO-optimering er processen bag, at øge synligheden af din virksomhed eller brand på søgemaskinerne som foreksempel Google, Yahoo eller Bing. 

SEO har længe været den bedste investering på sigt, af alle de forskellige former for online-markedsføring. Ifølge Google kommer over 53 % af den samlede trafik på internettet, fra de organiske søgeresultater på søgemaskinerne. 

Ved at lade søgemaskinerne som Google præsentere din virksomhed, kan du drage fordel af den allerede store tillid vi som forbrugere har til søgemaskinerne. Modsat andre metoder af online markedsføring, tager søgemaskineoptimering længere tid før resultaterne viser sig, men vil have en lang og stor effekt. 

Som et vigtigt led i SEO optimering, vil et dygtigt seo bureau, ofte foretage en lokal SEO-optimering. Ved en lokal seo optimering, kan du opnå hurtige lokale fordele. Ifølge de seneste tal, foretages over 46% af alle søgninger, med henblik på, at finde noget lokalt. Ligegyldigt hvilken type af virksomhed du ejer, kan en SEO-plan sikre større synlighed online og lokalt.  

Mange tror fejlagtigt seo kun handler om, den tekniske optimering af din din hjemmeside. Selv om gode seo tekster er fundamentet til, at blive vist i søgeresultaterne, indeholder de meste effektive seo optimering en fuld service pakke, der sikrer alle hjemmesidens mekanismer performer bedst muligt. Ved at levere den bedst mulige oplevelse for alle dine brugere, øger du tilliden fra søgemaskinerne. Du kan læse mere priser på SEO her

Google Ads (Annoncering)
Google Ads (Annoncering)

En af de bedste metoder, at sætte hurtig skub i væksten af en virksomhed, er ved brugen af annoncering. Fordelen ved annoncering er ofte, det kan give hurtige resultater allerede med det samme. Hos Google hedder platformen du bruger til annoncering Google Ads, hvor den hos Bing kaldes Bing Ads.

Google er med afstand den største, og mest populære platform til annoncering. Google tilbyder 8 primære former af annoncering, der alle har hver deres styrker og bedste anvendelser.

Google Ads virker ret principielt ved, at du vælger nogle søgeord du betaler for, der skal udløse en visning af din reklame. Fordelen er du med specifikke søgeord, kan sikre dine annoncer bliver vist for de rigtige bruger.

Annoncering foregår i praksis som en auktion. Alle der ønsker at rangere for et givent søge, afgiver et et maksimum pris for visningen af deres reklame. Når det kommer til visningen af reklamen, undersøger Google både relevansen og de forskellige bud, før det bliver afgjort hvem der vises først. Det kan derfor være en fordel, at kombinere annoncering med seo optimering, der hjælper til bedre priser på dine annoncer.

Hos Google findes der de 8 forskellige typer af kampagner:

  • Søg 
  • Display
  • Video
  • Shopping
  • App
  • Smart
  • Lokal
  • Opdagelse
Social media marketing (SMM)
Social media marketing (SMM)

SMM – Social media marketing er en endnu en af fremragende muligheder til, at skabe mere trafik, større omsætning eller flere lads til din virksomhed. De sociale medier kan både hjælpe dig etablere dig overfor eksisterende, men også potentielt nye interesserede kunder. En af fordelene ved de sociale medier som eksempelvis Facebook, er du kan kommunikere direkte med dine kunder. Ved at kommunikere direkte, kan du både influere her og nu beslutningen, men også øge din brand værdi på den lange bane.

De største platforme til social media marketing:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest
  • TikTok

De sociale medier har ikke alene ændret dynamikken i samfundet, men er mere populære end nogensinde før. Med de mange brugere, kom også muligheden for annoncering. I dag tilbyder alle store de store sociale medier, derfor også en eller anden form for datadrevet annoncering. Hos Facebook der også ejer Instagram, kalder man platformen Facebook Business.

Med de nye værktøjer i annonceplatformen, har det givet et stort udvalg af taktikker og strategier for marketing eksperter til, at promovere din virksomhed, indhold eller produkter. Hos de fleste sociale meder, er det muligt at måle og målrette detaljer som steder du ønsker at annoncere for, demografisk målretning som eks. Alder, interesser, køn eller indkomst. De sociale tillader med andre ord, at reklamere for de kunder der potentielt, har størst mulighed for konvertering. Du kan læse mere om Google annoncering her

E-mail marketing
E-mail marketing

E-mail marketing er en af de ofte glemte, men samtidig mest effektive metoder til, at markedsføre virksomheden personligt, ved brugen af mails. E-mail marketing er en fremragende måde, at vedligeholde dine kunders interesse for virksomheden eller opfordre til en bestemt handling.

Selvom mailen var en af de første måder, virksomheder kunne markedsføre sig selv online. Har de sociale medier og deres fremkost på markedet, sendt den traditionelle mail marketing i forglemelse. Der findes mange gode grunde til hvorfor du allerede nu, bør prioritere e-mail marketing. Nogle af de største fordele ved e-mail marketing er:

  • Over 99% af internettets brugere tjekker deres mail dagligt.
  • Din mail liste bliver mere værdifuld dag for dag
  • E-mail marketing konvertere bedre.

Ifølge de mest pålidelige kilder omkring e-mail marketing har vist, at brugere der ankommer fra en e-mail gennemsligt bruger 40% ekstra på siden. En anden stor fordel ved e-mail marketing, er evnen til at integrere den, med næsten alle de andre former for online markedsføring. Ved at kombinere din seo eller annoncering med indsamlingen af mails, kan du hurtigt vækste et værdifuld aktiv uden større omkostninger.

Nogle af de bedste eksempler på e-mail marketing, kunne være automatiseringen af udsendelsen af nyhedsbreve, tilbud eller opfølgninger hvis besøgende har foretaget en bestemt handling. Du kan med fordel læse vores guide: Professionel håndbog til Nyhedsbreve 2022

Priser på Online Markedsføring

Den gennemsnitlig virksomhed bør bruge 7-10%, af deres samlede omsætning på online markedsføring.

Alt afhængigt af hvilken branche du befinder dig i, kan kravene og prisen til markedsføringen stige. Befinder du dig eksempelvis, i en af de brancher med stor konkurrence som eksempelvis læger, tandlæger, advokater eller jurister, skal med stor sandsynlig investeres mere for, at opnå de samme resultater. Nogle af de elementer, der har størst indflydelse på prisen er følgende:

  • Branchen
  • Placeringen
  • Konkurrencen
  • Ambitioner og mål
  • Hjemmesidens nuværende setup
  • Nuværende position

Det vigtigste ved en succesfuld marketingstrategi til online markedsføring, er du starter fra et solidt fundament. Har du valgtt en billig løsning til din nuværende hjemmeside, bør du derfor altid, som det første få optimeret din hjemmeside hele vejen rundt. En af de største gevinster ved alle former for online markedsføring, findes ofte i fundamentet af det nuværende setup.

Timeprisen på online markedsføring, afhænger ofte af kvalifikationerne. De fleste eksperter indenfor online markedsføring, tager i gennemsnit mellem 600-1800 kr. per time. Hvis det lyder som mange penge, er det vigtigt både du og din markedsførings ekspert har en indbyrdes forståelse for, at fokusere på de mest profitable kampagner fra start.

Hjælp til Online Markedsføring

Efter at have læst denne guide, har du forhåbentligt fået en god forståelse for, hvad online marketing er. Ligemeget hvilken type af online markedsføring du vælger, er det vigtigste tip vi kan dig, altid at forme dit indhold og annoncer til, at bedst besvare det dine kunder søger efter. 
 
Har du brug for hjælp til, at kickstarte din online markedsføring, står vi altid til rådighed. Som et fuld service webbureau, kan vi hjælpe hele vejen. Mangler du ny hjemmeside, SEO optimering, Annoncering, SMM eller E-mail marketing, kan du nemt kontakte os nedenunder for en uforpligtigende samtale. 

Scroll til toppen