OnlineMarketers

Hvad er SEO / Søgemaskineoptimering?

Hvad er SEO? – SEO er en forkortelse og står for Search Engine Optimization, der direkte oversat til dansk betyder SEO optimering. Den enkle forklaring på SEO optimering er processen, der ligger bag at forbedre hjemmesiden og øge synligheden på søgemaskinerne som Google, Yahoo eller Bing.

I de næste kapitler gennemgår vi, hvordan søgeoptimering virker og hvad en SEO optimering indeholder. Senere i denne guide gennemgår vi b.la. optimering af indhold på hjemmesiden, strukturen bag hjemmesiden, de tekniske elementer på hjemmesiden, de forskellige produkter samt de forskellige kategorier – også kaldet navigationen på hjemmesiden. Ved at optimere hjemmesiden til de forskellige søgemaskiner er det muligt at opnå større synlighed og målrette trafikken. Trafik vi modtager fra søgemaskinerne kaldes også populært organisk trafik.

Den største forskel på organisk trafik fra søgemaskinerne og betalte annoncer er: ved organisk trafik betaler du ikke hver gang, nogle ser eller besøger hjemmesiden.

Derfor er SEO vigtig

  • Ifølge Google udgør organisk trafik over 53 % af den samlede trafik på internettet.
  • Der foretages mere end 2.5 millioner søgninger hvert minut.
  • 93 % af det samlede antal søgninger foregår på Googles søgemaskine.
  • Brugere foretrækker organisk søgeresultater over 90 % af tiden.
  • Over 15 % af alle søgninger ender med salg.
  • Top 5 søgeresultater på Googles søgemaskine modtager 70 % af alle klik.
  • Over 85 % af alle mennesker, der ejer en smartphone, søger på Google.
Hvordan virker SEO?

Hvordan virker SEO?

Søgemaskiner som eksempelvis Google, Yahoo og Bing, sender hele tiden små programmer – også kaldet bots. De har til opgave at undersøge og indeksere de forskellige hjemmesider på internettet. Når søgemaskinerne analyserer de forskellige hjemmesider, navigerer og læser de hjemmesiderne, som var de ganske almindelig besøgende og gemmer derefter informationen i deres indeks. Det er fra dette indeks søgemaskinerne prøver at identificere, hvad hjemmesiden handler om, hvilken målgruppe den henvender sig til, hvor stor tiltro søgemaskinen har og hvilke søgninger hjemmesiden kunne være relevante til. Ved nye hjemmesider kan der gå op til 14 dage før ændringer registreres hos søgemaskinerne. Modsat bliver sider med en god autoritet ofte indekseret op til flere gange dagligt.

Når hjemmesiden er indekseret og tilføjet til søgemaskinens bibliotek, bruger søgemaskinerne deres seneste algoritmer til at bestemme, hvor siden skal placeres. Søgemaskinens algoritmer består af en lang række test og målinger til, at fastslå bl.a. hvor god og relevant indholdet på hjemmesiden er.  Når søgemaskinen skal bedømme en hjemmeside, ser den på mange små som store elementer. Søgemaskinerne analyserer bl.a. hastigheden på hjemmesiden, alderen på hjemmesiden, brugervenligheden, den bagvedliggende kode, tilgangen til navigation, værdien af indholdet, billeder, links, struktur og meget andet.  

I de gamle dage virkede søgemaskinerne langt mere simpelt, og de læste kun tekstindholdet på hjemmesiderne. Ved at udnytte forskellige Black hat SEO – teknikker, kunne man manipulere eller snyde de forskellige søgemaskiner til at opnå en høj rangering. Med tiden har algoritmerne udviklet sig, og de er blevet mere avancerede. I dag måler søgemaskinerne adskillige små parametre for at rangere hver enkel af de mange hjemmesider korrekt på internettet.

Når det kommer til SEO, handler det altså ikke længere om kun at overholde et par simple retningslinjer udstukket fra søgemaskinerne. Det er i dag blevet en hel videnskab at udføre en effektiv SEO optimering. Den bedste tilgang til SEO i dag er ved altid at fokusere på at levere den bedst mulige brugeroplevelse til dine besøgende. Ved at levere relevant og indholdsrigt indhold, skaber vi yderligere tillid til søgemaskinerne og øger derved vores autoritet og rangeringer.

Når vi taler om organisk trafik, er Google den største kilde. Ifølge data står Google for over 93 % af den samlede trafik. De resterende 7 % af trafikken kommer fra de andre søgemaskiner som Bing og Yahoo. Samlet udgør organisk trafik over 53 % af den samlede trafik på internettet og er dermed den største kilde til trafik. Organisk trafik arbejder ud fra det primære formål at levere den bedst mulige oplevelse og det mest relevante svar til brugeren hurtigst muligt. Modsat hvad vi ser med betalte annoncer, er det ikke muligt at betale sig fra en top placering på de organiske søgeresultater. Det kræver derfor ofte en dedikeret SEO ekspert at opnå en af de værdifulde top placeringer på søgemaskinerne.

Hvorfor er SEO vigtigt i en effektiv marketing strategi?

Hvorfor er SEO vigtigt i en effektiv marketing strategi?

Siden vi første gang har benyttet søgemaskinerne, har der fundet flere milliarder af søgninger sted. Organisk trafik er i dag med afstand den største og ofte mest værdifulde kilde til trafik på internettet. En af de største fordele ved organisk trafik kan findes i Googles egne data. Med en topplacering på de organiske søgeresultater øges chancen med mere end 26 % for, at brugeren klikker sig ind på vores hjemmeside. En af de bedste metoder til at opnå fantastiske resultater på bundlinjen i enhver virksomhed er at holde fokus og investere i større synlighed på søgemaskinerne.

Med tiden har søgemaskinernes algoritmer udviklet og tilpasset sig formålet om at levere det bedst mulige svar på vores forespørgsel hurtigst muligt. Et godt eksempel på en af ændringerne er den metode, hvorpå Google præsenterer nogle af de organiske søgeresultater. I dag møder vi eksempelvis de fremhævede links også kaldet snippets, der indeholder basale informationer sammen med dit link ovenover den traditionelle 1 plads på Google. Et andet eksempel kunne være den lille FAQ-sektion, der kan besvare vores spørgsmål hurtigt uden at klikke sig videre. Dette er et par eksempler på nogle af de mange ændringer, som Google har foretaget med det formål at levere en bedre brugeroplevelse til glæde for os alle sammen.

Ifølge alle data, der kan findes, er SEO optimering i dag den mest kost effektive marketing strategi. SEO optimering kan med fordel benyttes som et selvstændigt eller supplerende fundament til din nuværende marketingsplan. Efter en grundig analyse af din målgruppe, intentioner, målretning og mangler på hjemmesiden kan resultaterne af de forskellige analyser implementeres på hjemmesiden og ofte bruges til andre formål. Et godt eksempel på dette kunne for eksempel være promovering på de sociale medier, optimering af annoncering eller målretning af kampagner.

Retningslinjer for Hvad er SEO - Google webmaster

Retningslinjer for SEO - Google webmaster

Alt afhængig af hvilken søgemaskine, vi ønsker optimerer til, kan der være små variationer i de gældende retningslinjer. Grundliggende har retningslinjerne dog altid de samme formål. Grundliggende handler det altid om at levere det bedst mulige svar til forespørgslen, brugeren stiller. Det er derfor essentielt ved SEO optimering, at vi altid holder fokus på at give brugeren den bedst mulige oplevelse.

Ifølge studier er det vigtigste, når det kommer til brugervenlighed, at indholdet på hjemmesiden er relevant, indholdsrigt og engagerer vores besøgende. Når vi skal til at oprette indhold til hjemmesiden, er det også vigtigt, det altid er lavet med udgangspunkt i de beskrevne og aktuelle retningslinjer fra søgemaskinerne. Hvis vi overholder retningslinjerne for god SEO optimering og samtidig besvarer søgerens spørgsmål med det perfekte relevante indhold, er vi allerede et godt skridt på vejen til at sikre vores første eller næste topplaceringer.

Google webmaster retningslinjer

  • Hjemmeside bør have nem navigering og hurtige load tider.
  • Hjemmesiden skal være så brugervenlig som muligt.
  • Indholdet bør være relevant og bør besvare brugerens spørgsmål.
  • Benyt ikke forbudte teknikker som eks. Black hat SEO.
  • Gør din hjemmeside unik med indhold, der giver de besøgende værdi.

Hvad er Blackhat SEO

Black hat SEO er et udtryk, vi benytter, når der anvendes forbudte teknikker, der ikke overholder søgemaskinernes retningslinjer for god SEO optimering. Teknikkerne bag Black hat SEO er ofte tricks, der har til formål at snyde søgemaskinerne. Nedenunder finder du nogle eksempler på, hvad Black hat SEO kunne være.

  • Gemt indhold.
  • Kopieret indhold.
  • Mange gentagelser af søgeord.
  • Betalte links.
  • Robot eller AI skrevet indhold.
  • Oprettelse af undersider med det formål at rangere.

Anvendelsen af Black Hat SEO kan give hurtige flotte resultater. Desværre er konsekvensen ofte, at den, der benytter Black Hat SEO, udelukkes fra søgemaskinerne. Med en udelukkelse fra søgemaskinerne kan dine kunder ikke længere finde dig. Du mister samtidig den største og primære kilde til trafik. Vi anbefaler derfor altid, at du holder dig opdateret i forhold til udviklingen og de gældende retningslinjer inden for SEO. Du kan læse mere om Black Hat SEO i vores guide til BLACK HAT SEO

SEO besvar din målgruppes spørgsmål.
Besvar din målgruppes spørgsmål.

Inden vi begynder at ville rangere højt for vores søgeord, er det vigtigt, vi først forstår hvad SEO er, undersøger og forstår, hvad det er vores målgruppe søger efter. Når vi normalt åbner internettet og indtaster et søgeord, er det næsten altid med et bagvedliggende motiv. Det kan for eksempel være, vi ønsker at finde et bestemt produkt, en service, se nogle aktuelle tilbud, et bestemt billede, viden eller noget specifik information.

Før vi påbegynder en SEO optimering, er det vigtigt, vi først analyserer, hvad det er vores målgruppe søger efter og med hvilken hensigt, de søger. Når vi har fundet ud af, hvad det er vores målgruppe leder efter, er det vores fornemmeste opgave at levere så relevant tekst, billeder, grafik, produkter eller lignende, der besvarer deres spørgsmål, eller opfylder deres mangel bedst muligt.

Vi har for overblikkets skyld valgt at fokusere på de primære 4 kategorier:

  • Søgning efter information – Eksempelvis: ” hvem er den bedste fodboldspiller?

  • Søgning efter en hjemmeside eller et brand – Eksempelvis: ”Apple”

  • Søgning med hensigt på køb – Eksempelvis: ”Tilbud på Macbook”

  • Søgning der har til formål at finde noget lokalt – Eksempel: ”Restaurant København”

Hvis vi er i tvivl om, hvad det er vores målgruppe søger efter, er det altid en god ide at indtaste søgeordet på Google og se, hvad der dukker op i søgeresultaterne. Hvis vi indtaster et søgeord, er det med stor sandsynlighed, fordi vi ønsker at finde specifik information eller viden. Hvis der derimod kommer produkter eller links til butikker, der sælger produkter, er det med stor sandsynlighed, fordi søgningen er foretaget med henblik på et køb.

Når vi undersøger, hvilke resultater der kommer frem på søgeresultaterne, er det vigtigt, vi husker at notere, hvilken slags resultater og hvilke hjemmesider der allerede rangerer for søgeordene. Senere i processen, når vi skal vælge hvilke søgeord, der kunne være relevante, er det vigtigt at kunne analysere konkurrenterne og dermed se, hvor stor konkurrencen er. Når vi undersøger, hvem konkurrenterne er, er det en god ide, vi også får en forståelse af deres indhold. Når vi ved, hvorfor konkurrenternes indhold virker, kan vi spørge os selv, hvordan vi kan levere større værdi til brugerne.

Når vi laver indhold, der besvarer alle vores besøgendes relevante spørgsmål, vil hjemmesiden automatisk opnå større autoritet fra søgemaskinerne, der samtidig forbedrer vores placeringer. En af fordelene ved at forbedre vores nuværende placeringer er, at hjemmesiden automatisk vil sende flere positive signaler til søgemaskinerne. Inden vi starter vores SEO optimering, er det også vigtigt, vi har en god forståelse for de mål, vi ønsker på vores hjemmeside, og hvad det er, vi selv ønsker at opnå med søgemaskineoptimeringen.

*SERP = Search Engine Result page – Resultatet vist på søgemaskinen efter en søgning

Kend dine egne mål og kundernes mål
Kend dine egne mål og kundernes mål

Før vi starter med søgemaskineoptimeringen, er det vigtigt, vi er helt sikre på, hvilke mål vi har. Hjemmesider kan have mange forskellige formål; nogle ønsker f.eks. at sælge et produkt, andre tilbyder nyheder, hvor andre igen ønsker at tilbyde en service. Når vi kender vores egne mål og kombinerer det med brugernes mål bag søgningen, sikrer vi vækst på vores bundlinje og hos søgemaskinerne.

En SEO-plan arbejder typisk med en af følgende mål:

  • Salg af produkter.
  • Flere henvendelser også kaldet leads.
  • Tilmeldinger til mail.
  • Udfyldelse af formular.
  • Antal telefonopkald.
  • Antal downloads.
  • Målrettet trafik.

Med en grundig analyse af vores nuværende situation og målgruppe kan vi bedre tilpasse og målrette indholdet til forespørgslen. Ved at levere det bedste og mest relevante indhold kan vi fortælle søgemaskinerne, hvad hjemmesiden egentlig handler om. Et af de vigtigste elementer i en SEO-aftale, er ikke bare at skabe meget trafik men i stedet holde fokus på, at det er den rigtige trafik, der ender op som en indtægt på bundlinjen.

For at illustrere det nemt har vi lavet et lille eksempel:

  1. Vi modtager 1000 besøgende, hvoraf 1 % udfylder en formular = 10 leads
  2. Vi modtager 500 besøgende, hvoraf 4 % udfylder en kontaktformular = 20 leads

Som vi tydeligt kan se i eksemplet, betyder mængden af trafik mindre og relevansen pludselig mere. Det kan ofte være svært at vurdere, hvad den rigtige trafik er. Det er også en af grundene til, vi har lavet denne begyndervenlige guide til søgeordsanalyse. Når du har gennemgået vores let læste, men stadig grundig guide, kan du nemt skabe overblik og vurdere, hvilken trafik der er den helt rigtige til netop din situation.   

Har jeg brug for en SEO specialist eller et webbureau?

Det er heldigvis ikke svært at komme i gang med at lære mere om SEO. Men det kræver mange års erfaring, inden du kan benytte SEO teknikkerne effektivt og mestre faget. Når du skal beslutte dig for, om du har behov for hjælp til SEO optimeringen, bør du tage udgangspunkt i, hvor meget erfaring du allerede har, hvor hurtigt du kan lære, tiden du har til rådighed, og hvor stor opgaven er. Hvis der på nuværende tidspunkt ikke er plads til SEO i budgettet, er det næsten altid en god ide at prøve selv. Når budgettet tillader det, kan du altid genoverveje situationen.

 Hvis du efter at have læst hele denne guide alligevel beslutter dig for at lede efter en SEO specialist, findes der et stort udbud af web bureau eller SEO specialister, der tilbyder deres hjælp eller ekspertise. Med det store frembrud af populariteten i SEO optimering, svinger kvaliteten af det udbudte arbejde desværre også meget. Vi anbefaler derfor at tage dig godt med tid, så du kan vælge den rigtige løsning fra starten. En forkert udført søgemaskineoptimering kan være mere skadelig end til gavn og kan i værste fald resultere i ekskludering fra søgemaskinernes søgeresultater. Vil du vide mere om, hvad en SEO ekspert er, kan du læse mere her.

Lær mere om hvad SEO optimering er
Lær mere om SEO optimering

For at komme i gang med at lære mere om SEO, har vi lavet denne komplette begynder guide, der gennemgår alt omkring SEO optimering. I guiden gennemgår vi step for step, hvad SEO er, hvad SEO indeholder, og hvordan det udføres. Efter at have gennemgået vores begyndervenlige SEO guide, har du fået en god forståelse for alt, der er vigtigt i en effektiv SEO optimering. Vi guider dig fra forståelsen, til valget af søgeord og de bedste teknikker, når det kommer til optimering af hjemmesiden internt og eksternt. Nedenunder finder du en indholdsfortegnelse over, hvad en effektiv søgemaskineoptimering som minimum skal indeholde.

Ved at følge vores guide kan du succesfuldt lære om den vigtigste viden og tips indenfor søgemaskineoptimering. Vores guide tager udgangspunkt i søgemaskineoptimering af en WordPress hjemmeside og de mest anvendte værktøjer til SEO. Guiden kan nemt anvendes til alle hjemmesider.

Gør det selv SEO WordPress

WordPress er det største og mest succesfulde open source system, når det kommer til nuværende og nye hjemmesider. Vi tager derfor i denne guide udgangspunkt i SEO optimering af en WordPress hjemmeside. Vi gennemgår og illustrerer, hvordan og med hvilke teknikker du bedst foretager søgemaskineoptimering af WordPress.

Til denne guide har vi valgt at bruge de mest anvendte programmer og værktøjer, der ofte indgår i SEO optimering af WordPress hjemmeside. Ønsker du en grundig forståelse for, hvad SEO optimering af WordPress er, hvordan det udføres, eller hvad du skal være opmærksom på, kan du med fordel læse videre i indholdsfortegnelsen nedenunder.

Skriv en kommentar

Scroll til toppen